serqouel

  • JB
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29288 av JB
serqouel skapades av JB
hallå!

Har under årens lopp testat tre neuroleptika med mer eller mindre obefintlig positiv verkan därför har jag i två år nu i samråd med läkare inte haft någon neuroleptika alls.. mår fortfarande kass.. ska nu prova seroquel, någon som har erfarenheter av denna medicin som vill berätta? Och Admin som verkar mycket kunnig när de gäller skillnaden mellan de olika antipsykotikumen och vilka recptoror de binds starkrt och svagt till kan kanske förklara skillnaden mellan seroquel och de mediciner jag provat innan. (mallorol, fluanxol, risperdal). Kan tillägga att mina stora problem inte är röster,paranoia eller vanföreställningar som jag knappt har(eller har haft) alls utan långvariga negativa och kognitiva symptom, känselhallucinationer, ångest samt en extrem överkänslighet (dåligt filter) för sinnesintryck, speciellt känsel ljud och synintryck.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29290 av
Svar från i ämnet serqouel
Kanske skulle pröva KBT???
Mer
18 år 4 månader sedan #29294 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet serqouel
Jag har Seroquel och tycker att den funkar ganska dåligt på mig. Ska kanske byta medicin. Biverkningarna jag känner av Seroquel är snabb hjärtrytm vid högre dosering och någon obehaglig värmekänsla i nacken och i ansiktet. Jag ser rödflammig ut i ansiktet särskilt när jag tar den på kvällen. Blir ibland trött av den också.
Mer
18 år 4 månader sedan #29316 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet serqouel
Antipsykotika har egentligen enbart bevisad effekt på positiva symptom (hallucinationer och vanföreställningar). Effekten på negativa symptom och kognitiva symptom är inte lika väl bevisad och effekterna där är nog inte lika påtagliga.

Seroquel liknar Risperdal och andra antipsykotika i effektivitet och utsättningsbesvär med en lägre risk för rörelsestörningar och en högre risk för yrsel, muntorrhet och trötthet skriver Cochrane i en uppdatering av sin evidensbaserade utvärdering av Seroquel. Viktuppgången för Seroquel är ungefär likvärdig med Risperdal
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... toerningar

Folk reagerar väldigt olika på antipsykotika och det går inte att förutse utan man får pröva sig fram med olika preparat och avgöra själv om det är bra eller dåligt.
  • JB
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29364 av JB
Svar från JB i ämnet serqouel
har haft KBT ett år nu... innan dess haft psykodynamisk terapi flera år,
miljöterapi flera år samt bildterapi, kroppskännedom mm mm you name it... :(

Testat olika antidepressivum... och andra mediciner inget ger bra effekt Varit sjuk i 10 år snart utan att ha haft någon 'riktig' psykos. Dock oförmögen till någon form av planerad sysselsättning eller att klara mig själv i hemmet utan hjälp... enlgt mina läkare och olika psykologer är jag "ett svårt fall" och de har haft olika uppfattningar allt från olika somatiska sjukdomar.. till kronisk trötthet, depression, ångestsyndrom, utbrändhet, gränspsykotiskta tillstånd, aspergers, svåra psykosomatiska besvär till schizofreni har figurerat i diagnosväg, har dock ännu ingen bestämd diagnos. Behöver jag nämna att jag åkt runt till en mängd sjukhus och psykiatriska kliniker för att göra olika utredningar av både somatisk och psykiatrisk karraktär... ingen har dock gett ett bestämt svar på vad jag lider av. Minst sagt trött på skiten.
Mer
18 år 4 månader sedan #29403 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet serqouel
Det låter som du har en väldigt jobbig situation. Nya neuroleptika används idag ibland mot depressioner, som inte svarar på antidepressiva. Nya antipsykotika har alltså också viss antidepressiv effekt. Hoppas att det blir bättre för dig.