Att inte kunna gråta- bieffekt olanzapin och invega?

Mer
11 år 1 månad sedan #566432 av Mimngla
Hej!
Länge sedan jag skrev något på viska...
Det är en sak jag har funderat över.
Förr om åren, innan jag haft någon psykos grät jag med jämna mellanrum. Jag blev upprörd och ledsen av olika orsaker och då grät jag, ibland mycket och ibland lite.
Efter första psykosen för fem år sedan, då jag även började medicineras, vilket jag har gjort sedan dess, KAN jag inte gråta. Jag har försökt flera gånger men det kommer ingenting, det kommer inga tårar.
Jag vet inte om det är någon som känner igen sig ?
Kan det vara en bieffekt på medicinerna ?
Jag äter olanzapin och invega
Mer
11 år 1 månad sedan #566434 av Geta
Hej!

Jag gråter inte heller särskilt mycket. Kan bli rörd när jag ser på TV ibland.
Mer
11 år 1 månad sedan #566439 av UnikOchEnsam
Hej jag tar inte dom medicinerna men precis som du så brukade
jag gråta förut när jag hade psykos men efter det har jag inte kunnat gråta alls
jag försöker verkligen men det kommer inget gråt!
Fråga din psykolog eller läkare vad det beror på o säg sen svaret till mig :)
Mer
11 år 1 månad sedan #566442 av Earlybird
Att inte kunna gråta, eller överhuvudtaget känna starka känslor, är helt klart orsakat av neuroleptika som t.ex. Olanzapin.
Mer
11 år 1 månad sedan #566472 av Nissegossen
Jag har sett många som medicinerar och inte visar med sitt ansikte någon som helst mimik. De är definitivt skadade av Depå Neuroleptika i för höga doser. Ta ned medicineringen så lågt det går och ta den mest minimala dosen, men inte så mycket att ni får en psykos och då kan jag lova er att man både känner känslor samt visar den i sin mimik och då att man både kan skratta och gråta.

Jag tror ju att det i mångt och mycket beror på doseringen! ingen vill gå omkring som en zombie och läkarna är liknöjda och ger för höga doser bara för att slippa återfall hos sina patienter!

Deras problem blir då mindre, men har en kraftig inverkan på patienten.

Jag hade turen att få en psykiatriker som förespråkade lägsta möjliga dos, med piller som komplement till de för lågt ställda injektionerna och därmed gav han mig ett mer innehållsrikt liv, än vad det annars hade gestaltat sig som.

Det är här frågan om att man som patient i samråd med behandlande läkare, försöker för allas bästa att prova ut mest optimala medicinerings nivån för den individuella personen som då alla patienter är.

Jag föreslår er att försöka förmå er läkare att ta ett blodprov för att där se koncentrationen av läkemedlet i blodserum. Detta för att det finns riktvärden för varje medicin, om vad som ligger i närheten av optimal medicinering av er medicin.

Där på det blodprovet kan läkaren se om ni är övermedicinerade.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 1 månad sedan #566484 av ikolito
Jag har ingen memik typ. Eller det kanske har börjat komma tillbaka nu sedan jag slutat med depå-mediciner och fått börja med Abilify. Men tror fortfarande att jag har väldigt låg grad av mimik och det känns ofta jobbigt i sociala situationer... Hoppas på att i framtiden kunna gå ner i dos och kunna känna mig mer vanlig och så...