Zyprexa

Mer
10 år 10 månader sedan #589585 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Zyprexa
Jag tror jag fixar det. Skulle jag få känningar tar jag Zyprexan i några dagar.
Mer
10 år 8 månader sedan #604655 av Earlybird
Svar från Earlybird i ämnet Zyprexa
Jag har slutat med zyprexa och all annan medicin också för snart fem månader sedan och jag har definitivt inte drabbats av någon psykos. Att säga att man kommer att drabbas igen av en psykos om man slutar med medicin är som att säga att du måste alltid ha gipsat ben om du brutit det en gång. Det är bara dumheter. Ingen vet något om framtiden -viissa sjukdomar läker faktiskt med tiden, även schitzofreni. Dessutom är många feldiagnoserade.
Mer
10 år 8 månader sedan #604711 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zyprexa
Två nyheter från sajten:

Det är vanligt att man avbryter antipsykotikamedicineringen på egen hand vid schizofreni. Oddsen att det skall sluta väl är mycket liten. Efter ett år har 80 % fått återfall i psykos och efter 2 år är motsvarande siffra hela 96 %. För nyinsjuknade har de med missbruk och en långvarig obehandlad psykos innan större risk för att avbryta sin medicinering än andra.

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... os-hos-96-

Forskare har studerat litteraturen om återfall i psykos vid schizofreni och kommit fram till att återfallen i psykos är mycket hög när behandling avbryts och även efter en enda psykos. En lång behandlingsperiod före medicinavbrottet minskar inte risken för återfall. Många återfaller snart efter minskningen av dosen och övergången från symptomfrihet till återfall kan vara abrupt och med få eller inga varningstecken. När psykosen återkommer är den lika stark som senast, även om de flesta får effekt av antipsykotikan när den sätts in så varierar tiden innan effekten kommer och en av sex förlorar antipsykotikaeffekten. Forskarna tycker att läkarna skall vara försiktiga med att avbryta antipsykotika medicinering.

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... l-i-psykos

Feldiagnosticering av schizofreni är nog inte vanlig, eftersom 90 % har nedsatt arbetsförmåga och inte kan arbeta. Om diagnosen mot förmodan skulle vara fel, så har man väl en annan diagnos istället. t.ex bipolär eller Aspergers. Det är bara ett par personer här på 10 år, som fått sin schizofrenidiagnos ersatt av annan diagnos.