Schizoaffektiv medicin?

Mer
11 år 1 vecka sedan #577148 av Kasia
Jag är ganska säker på att jag har Sczizoaffektivt syndrom. Har en återkommande psykos vart tredje år och det är kanske främst denna jag behöver hjälp med.

Har provat Risperdal som gjorde mig till zombie samt Zyprexa som ledde till grotesk viktökning. Nu provar jag Seroquel som jag blir väldigt trött av och är även rädd för viktökning med denna.
Några alternativ i bakfickan kan vara Zeldox och Fluanxol.

Vad har ni andra sczizoaffektiva för medicin mot psykos?
Mer
11 år 1 vecka sedan #577149 av Kasia
Svar från Kasia i ämnet Sczizoaffektiv medicin?
Vet att jag tjatar (har ett tidigare liknande inlägg) men tänker att jag får fler svar om jag lägger ut info om min sjukdom .?
Mer
11 år 1 vecka sedan #577157 av AnnKatarin
Svar från AnnKatarin i ämnet Schizoaffektiv medicin?
Hej!
Jag tar Invega och Abilify. (Abilify fick jag eftersom den var den medicin som gav minst viktökning. Gick upp 34kg när jag tog Zyprexa). Jag har schizofreni, men tror att det är ungefär samma mediciner som schizoaffektiv. Rätta mig någon om jag har fel.
Mer
11 år 1 vecka sedan #577169 av Kasia
Svar från Kasia i ämnet Schizoaffektiv medicin?
Funderar faktiskt på Invega istället för Seroquel, men är rädd för viktökning.
Är det därför du har den tillsammans med Abilify?
Mer
11 år 1 vecka sedan #577172 av maria-w
Svar från maria-w i ämnet Schizoaffektiv medicin?
Jag har inte märkt av nån viktökning av seroquel och jag har haft den ett par år. Jag var trött i början och brukar bli när jag höjer dosen men det går över efter ett tag. Har du ätit den länge? Du kanske ska ge den en chans annars? För mig har det varit en medicin som funkat bra, men jag är iofs inte schizoaktiv.

Nu kombinerar jag den med en antidepressiv medicin som jag äter på morgnarna. Det kanske är den som gör att jag inte känner mig lika trött.
Mer
11 år 1 vecka sedan #577176 av Richard
Svar från Richard i ämnet Schizoaffektiv medicin?
Jag håller på att utredas om vad jag egentligen har. Aspergers, depression, ångest o paranoia räcker tydligen inte. En spekulation är schizoaffektivt syndrom.

Liksom Kasia blev jag en zombie av Risperdal o gick upp 10 kg av Zyprexa. Seroquel fick jag för att sova, men märkte inte ett skit av den, förutom ytterligare 5 kg uppgång. Zeldox o Abilify har jag också provat, men dessa helt utan verkan (eller biverkan).

Nu har jag 4 mg Haldol, o det hjälper jättebra mot mina vanföreställningar. Vet som sagt inte vad jag har för diagnos, men Haldol hjälper mot det i alla fall. Slutar jag med Haldolen i nån vecka, så blir jag väldigt, väldigt märklig. Började med, tror 0,5 eller 1 mg Haldol för ca 10 år sedan. Då fick jag det mot paranoia. Sen ökades det till 4 mg. O skulle nog vara totalt knäpp utan dem.