Schizoaffektiv medicin?

Mer
11 år 1 vecka sedan #577203 av malin71
Svar från malin71 i ämnet Schizoaffektiv medicin?
Jag har schizoaffektiv samt PTSD (som jag skrev i den förra tråden) och har nu 25mg Abilify som stämningstabiliserande och psykosdämpande medicinering. Vid behov tar jag Seroquel, 50 mg, men tar jag bara när jag märker att jag börjar spinna ovanligt mycket i mina tankegånger.

Mot ångest, av olika grader och karaktär, så har jag Atarax, Sobril eller Xanor - det som är mest designat för just den sortens ångest jag känner för tillfället. Men det är sällan jag behöver ta till dem nu för tiden.

Men att tillägga kanske är att jag har fått otrolig hjälp av Basal kroppskännedom och akupunkturstift. Det har förebyggt mycket av de starka, omvälvande känslorna så jag har fått bättre kontroll. Visst medicinerna gör sitt men utan dessa två andra behandlingsmetoderna hade jag nog behövt ta till lugnande oftare...

Lycka till med att hitta en bra medicin, Kaisa.

:hjärta
Mer
11 år 1 vecka sedan #577269 av Eos
Svar från Eos i ämnet Schizoaffektiv medicin?
Och jag har också diagnosen schizoaffektiv.
Jag har litium för att stabilisera humörsvängningarna, och även abilify högsta dos 30 mg, den är också stämningsstabiliserande enligt min läkare, samt antipsykotisk. Men jag har tillägg zyprexa bara 2,5 mg för abilifyn är inte tillräcklig.
Seroquel i dosen 900 mg hade jag innan och den gick jag upp i vikt av och var helt borta av den. Jag vinglade när jag gick.
Mer
11 år 1 vecka sedan #577367 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Schizoaffektiv medicin?
Det finns bara ett preparat som har gjort kliniska studier på medicinering av schizoaffektiv och fått den användningen godkänd av myndigheterna. Det är Invega som har schizoaffektiv som godkänd användning. För andra preparat finns naturligtvis långvarig erfarenhet, men inget myndighetsgodkännande. För schizofreni så har i princip alla antipsykotika myndighetsgodkännande.
Mer
11 år 1 vecka sedan #578142 av lärjungenMatteus
6 Jesus sa till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig.
Mer
11 år 1 vecka sedan #578226 av Mammuten
Svar från Mammuten i ämnet Schizoaffektiv medicin?
Det beror nog på hur den affektiva delen av det schitzoaffektiva ser ut, om du svänger både upp och ned, eller mest bara upp eller bara ned.

Seroquel är jag välbekant med eftersom den hjälper min son så bra. Han är visserligen inte schizoaffektiv, men har psykotiska och affektiva komponenter med i sin diagnosmix. Tröttheten kan vara värre på låg dos än på högre, vilket är ovanligt, eftersom de flesta biverkningar av alla läkemedel blir värre ju högre dosen är. Det har på något vis att göra med vilka receptorer som blockeras vid olika styrkor. Hur som helst, i högre doser är den verksam mot både manier/psykos och mot depression. Vid lägre doser mest mot depression och vid riktigt låg dos är den ett sömnmedel med ångestlindrande effekt. Ungefär. Fast som vanligt skiljer det från person till person.
Mer
11 år 1 vecka sedan #578352 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Schizoaffektiv medicin?

matterik skrev: Abilify va dyr 1100 kr för 60 tabletter. Men ingår i högkostnadsskydd.


Patentet för Abilify går troligen ut nästa år och jag tror priset kommer att sjunka till 1 kr per tablett.