ADHD-diagnos. Medicin?

Mer
18 år 3 månader sedan #29945 av Aspergergirl
Mådde rysligt dåligt igår med suicidtankar och planer. Skrev ett desperat mail till min läkare och han läste det när han var hemma och loggade in på MSN för att chatta med mig där. Det kändes såååå skönt att ha en så fin läkare som tog sig denna tiden på sin FRITID att prata med mig och lugna mig så jag inte skulle göra något dumt.

Under vår chattstund skrev han att jag nu ska få börja med medicin för ADHD. Tyvärr mådde jag så dåligt att jag inte fortsatte att skriva om det utan bara beklagade mig över mitt mående, men nu i efterhand inser jag ju att jag alltså måste fått min AD/HD-diagnos nu eftersom han sa så. Jag vet att de brukar skriva ut Concerta som ett förstahandsval på min mottagning så jag räknar med att det är det jag kommer att få.

Det som oroar mig är att jag har för mig att någon här (Admin?) skrev att ADHD-medicin inte var bra att kombinera med neuroleptika. Jag vågar INTE sluta med min Zyprexa så frågan är ju då hur det här ska gå och hur vi kan lösa det? Är det någon som vet om det är helt omöjligt att kombinera dessa preparat? De mediciner jag tar idag är Zyprexa, Efexor, Flunitrazepam och Stesolid. Det känns som mycket mediciner och frågan är ju hur bra det är att lägga till ytterligare en utan att ta bort någon annan!? Men vilken ska bort i så fall? *ångest* Vill inte ta bort någon av de jag får nu. De har ju alla hjälpt mig på sitt sätt att må bättre.

Vilka är era erfarenheter? Finns det någon mer här som har ADHD och som medicinerar för det? Vilket preparat tar ni i så fall och vilken dos går ni på? /A *vetgirig*
  • Exocet
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #29952 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet ADHD-diagnos. Medicin?
Hej.
Jag har hört att de brukar ge något preparat som kallas för Ritalina, som innehåller lite amfetamin. Det gör att man blir lugnare och får lättare att koncentrera sig.
Men jag har själv inte ADHD
Mer
18 år 3 månader sedan #29973 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet ADHD-diagnos. Medicin?
Låt din läkare se över vilka mediciner du har, och be om hjälp att trappa ned om du ska ta bort någon medicin...

Har du ADHD kanske du klarar dig bra med Concerta och kan slippa flera av de andra medicinerna... då kanske du blir lugn och mår bra enbart av Concerta....
Mer
18 år 3 månader sedan #29983 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet ADHD-diagnos. Medicin?
Du har så rätt Isa-Alise, läkaren får bestämma hur vi ska gå till väga, och kanske behöver jag som du säger inte så mycket mediciner om vi medicinerar mot ADHD:n. Fast det känns skrämmande att sluta med mediciner som jag tycker att jag blir hjälpt av. =/
Mer
18 år 3 månader sedan #29984 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet ADHD-diagnos. Medicin?

Fredric skrev: Hej.
Jag har hört att de brukar ge något preparat som kallas för Ritalina, som innehåller lite amfetamin. Det gör att man blir lugnare och får lättare att koncentrera sig.
Men jag har själv inte ADHD


Hej Fredric! Du har så rätt när det gäller Ritalina. Dock finns det flera mediciner med amfetaminliknande ämnen som man använder vid medicinering mot ADHD. Concerta är ett sådant preparat och jag tror att jag kommer att få detta i stället. Det verkar som om de på min mottagning i första hand väljer att skriva ut detta. Men säker är jag ju inte ännu. Det återstår att se vad läkaren säger nästa gång vi träffas nu efter nyår.
Mer
18 år 3 månader sedan #29999 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ADHD-diagnos. Medicin?
Ritalina och Concerta innehåller exakt samma sak nämligen metylfenidat, men Ritalina har nog funnits längre på marknaden.

Det går nog att kombinera Concerta och Zyprexa, men om du har psykotiska symptom kan de förvärras av Concerta. Det står omnämnt i FASS:en. Så här står det där:

Kontraindicerat hos patienter som uppvisar symtom på en svår depression, anorexia nervosa, psykotiska symtom eller är suicidbenägna, eftersom läkemedlet kan försämra dessa tillstånd.

Klinisk erfarenhet tyder på att behandling med metylfenidat kan förvärra symtom på beteende- och tankestörningar hos psykotiska patienter.