Trilafon och Haldol.

  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29998 av Exocet
Trilafon och Haldol. skapades av Exocet
Är det någon på forumet som har erfarenhet av Trilafon eller Haldol Injektioner. Är det en bra medicin?
Vad är det för biverkningar?
Mer
18 år 4 månader sedan #30002 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Trilafon och Haldol.
Hej Fredric! Jag hade Trilafoninjektioner mellan 1980-2005. Numera har jag gått över till Trilafontabletter. Det sista jag hade injektionerna så var det (1ml/14dag). Den gav få biverkingar och passade mig precis efter att ha vant mig.

haldol har jag inte haft i injektionsform.
Jag hade ett tag en galen läkare som gav medicin i högdos på dispans från socialstyrelsen. Han tyckte jag skulle pröva haldol i flytande form. Jag fick medicinen i 25ml flaskor med dospipett, jag skulle enligt läkaren ha fem sådana flakor om dagen. Det var ända tillfället jag fått frid ifrån mina röster. De höll sig borta i 14 dagar sedan var de tilbaka och kom igen med förnyad styrka. De sade när de var tillbaka:
-Hej nu har du haft din semester!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 4 månader sedan #30005 av silverseven
Svar från silverseven i ämnet Trilafon och Haldol.
När jag var på LPT fick jag haldol injektioner, men pga. biverkningar fick jag även Akineton injektioner samtidigt. Resultatet av dessa två mediciner gav ett gott resultat och jag mådde snabbt mycket bättre.

Nu äter jag Haldol tablett samt Akineton tablett och jag är nöjd och trygg i den medicineringen.

/S
Mer
18 år 4 månader sedan #30036 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Trilafon och Haldol.
Jag har inte prövat Trilafon injektion eller Haldol injektion, men jag har ganska länge använt Trilafon tabletter och de var helt OK, även om jag inte alls sov bra på dem. Fick använda sömnmedel hela tiden jag tog Trilafon.

Preparaten anses nog likvärdiga idag, men kanske kan Trilafon ha en fördel. Den vanligaste biverkan för båda preparaten är extrapyramidala biverkningar dvs stelhet, darrningar, akatisi mm. Men enligt FASS får 3-20 % av de med Trilafon extrapyramidala biverkningar medan motsvarande siffra för Haldol är 40-76 %. Trilafon skulle därför innebära mindre biverkningar om man skall tro FASS. Extrapyramidala biverkningar är värst i början av behandlingen och sedan minskar det.