mängden neuroleptika

Mer
18 år 4 månader sedan #30194 av Svarthjarta
jag tar 10 mg. zyprexa (kväll) och 20 mg. abilify (morgon). låter detta mycket? jag väger c:a +/- 85. jag litar helt på min läkare, men sen har jag läst här på forumet att några som kombinerar zyprexa med annan neuroleptika bara tar 5-7,5 mg. zyprexa.
jag tar för övrigt zoloft 25 mg. inga benzo, theralen v.b.
mina symtom är i stort sett diverse tankestörningar och att jag är impulsstyrd. hör inga röster.
tack.
Mer
18 år 4 månader sedan #30204 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet mängden neuroleptika
Normaldosen för Zyprexa är 10 mg.
Normaldosen för Abilify är 15 mg och doser över 30 mg rekommenderas ej.

Du har alltså normaldoser av två olika antipsykotika och jag tycker därför inte man kan säga att du har hög dos. Det ovanliga är att du har två olika antipsykotika för det är inte så vanligt med sådana kombinationer i Sverige. I USA däremot är det ganska vanligt att man får två olika antipsykotika.
Har du haft två antipsykotika hela tiden? Blev det bättre när du fick Abilify som tillägg?
Mer
18 år 4 månader sedan #30206 av Svarthjarta
Svar från Svarthjarta i ämnet mängden neuroleptika
Tack, då vet jag. Nej, jag har tidigare stått på 15 och 20 mg. zyprexa, utan kombination. Jo tack, abilifyn har verkligen fungerat bra på mig! Jag tror inte planen är att höja den heller. Känner också själv att det räcker, för jag tror det är lätt att bli uppvarvad eller rastlös annars, vilket jag ibland blir även på 20 mg. abilifyn har verkat väldigt aktiverande på mig, men den skär nog inte bort så mycket tankestörningar. därför är det kanske bra att stå på 10 mg. zyprexa när jag tänker efter :S
hur som helst, jag ville bara veta och tack igen för svaret.