Måste kämpa nu!!!

Mer
10 år 11 månader sedan #586713 av Geta
Svar från Geta i ämnet Måste kämpa nu!!!
Har samma dos Risperdal men märker ingen akatesi. Kan det inte vara Leponexen som ger det?
Mer
10 år 11 månader sedan #586784 av killergirl
Svar från killergirl i ämnet Måste kämpa nu!!!
Usch...tala med Läkaren om hur du skall göra..så kan du ju ej ha det..Medicinen skall ju hjälpa mot Psykos ej framkalla den pga biverkningar...Lycka till :hjärta
Mer
10 år 11 månader sedan #586810 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Måste kämpa nu!!!
Clozapine framkallar endast akatisi i sällsynta fall. Risperdal har större risk för akatisi, men det är sällan man får akatisi i lägre doser. Om man blandar Clozapine och Risperdal kanske risken ökar för kombinationer brukar öka biverkningsrisken.

Akatisi kan behandlas med betablockeraren Propranolol, Akineton eller bensodiazepiner.

En nyhet från sajten:

Ett avslappningsprogram som varar bara 12 minuter och som involverar andningsövningar och avslappning verkar kunna hjälpa mot akatisi vid schizofreni, som inte svarat på annan behandling. Akatisi eller rastlöshet är en biverkan främst av den gamla typen av antipsykotika. Patienterna genomförde 6 andnings och 3 avslappningsövningar under 1 minut enligt ett program forskarna utvecklat. Åtta av nio personer blev hjälpta av den nya behandlingen

www.viska.se/index.php/nyheter/2 ... ot-akatisi
Mer
10 år 11 månader sedan #586837 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Måste kämpa nu!!!
Tycker bara det känns knäppt att först tar man en medicin, så får man akatisi, och sen får man ta en annan medicin för att behandla vad den första medicinen orsakat. Ska det verkligen vara så?

Anchored in Christ ✟

Mer
10 år 11 månader sedan #586838 av sparven75
Svar från sparven75 i ämnet Måste kämpa nu!!!
Jag har alltid varit känslig för akatesier.
Haft kontinuerlig stark akatesi som inte biverkningsmedicin som Akineton eller Pargitan hjälper ett dugg.
Rädsla och panik gör att jag får mer akatesi, vilket triggar det hela till ett stadie som gör mig totalt galen.
"Ju mer jag känner efter ..."
Hur som helst måste jag sänka Pargitan och bryta min issolering och vara ute bland folk och lyckas bryta mitt destruktiva sätt.
Öva upp på distraherande saker, som idag lyckades jag läsa 20 sidor i en bok, vilket jag ser som något positivt.
Bryta detta "låt mig va ..." och inte ligga så mycket... man vill ju vila vid akatesi men det blir värre om man gör det.
Måste sänka pargitan och leponex sakta så jag fungerar ute i samhället och det kognitiva blir bättre.
Har ju även tvång... och min lägenhet påminner mig om tvångstankarna.

Sovit i 2 dygn hos mamma för jag stod inte ut med akatesin.
Gick bra till i morse.
Tog min halva risperdal men fick panik så tog en till.

De vokubelära ticksen avtog.

Måstye byta däck till sommardäck så man kan ge sig in till en skog och sola, läsa bok och lösa korsord.

Glad sommar önskar jag alla iallafall :)
  • yoki
  • Besökare
  • Besökare
10 år 11 månader sedan #586846 av yoki
Svar från yoki i ämnet Måste kämpa nu!!!
Glad sommar du också Sparven75. :hjärta :hjärta