Abilify ångest och mani

Mer
10 år 10 månader sedan #589464 av Kasia
Abilify ska hjälpa som stämningstabiliserare vid ångest och mani, jag känner snarare att den varvar upp mig och gör mig manisk. Detta övergående?
Är också instabil i humöret.
Mer
10 år 10 månader sedan #589466 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Abilify ångest och mani
Jag tycker Abilify "lägger locket på" när det gäller paranoida tankar och ökad misstänksamhet mot andra människor utan att vara så tröttande som andra medel kan vara. Den kan ge en öka oro, men att kalla det mani vill jag inte. Inte ens hypomani. Inte heller ångest. Det fick jag av Risperdal, kommer jag ihåg. Hjärtklappning och konstig andning. Det har jag aldrig fått av A.

Det är individuellt hur man reagerar på mediciner. Abilify behöver man ta en tid, säg 2 månader, innan man säkert vet hur man fungerar på den.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
10 år 10 månader sedan #589467 av Kasia
Svar från Kasia i ämnet Abilify ångest och mani
Märkligt jag tycker jag får ökad paranoia och känslighet.
Men kanske det går över då.
Mer
10 år 10 månader sedan #589468 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Abilify ångest och mani
En gång bytte jag från Litiumbehandling till Zyprexa (när den var ny) och då fick jag plötsligt en massa konstiga symptom jag inte haft förut som passade in på schizofreni. Precis som om en medicin MOT schizofreni gav mig schizofreni. Det var nog snarare så att förändringen i medicinering gjorde att symptom kom fram som tidigare inte märkts.

Jag pallade inte att ta Z i längden (blev för trött för att orka jobba) och bytte tillbaka till L efter ett halvår. De symptom jag noterat på Z fanns kvar fast jag brydde mig inte längre. Litium kan ha den effekten att man inte bryr sig så mycket...

Prata inte med hat i munnen!
Mer
10 år 10 månader sedan #589469 av Kasia
Svar från Kasia i ämnet Abilify ångest och mani
Jo det är nog gamla symtom som återkommer och som jag tycker att A i sin kraften av sin antipsykotiska verkan borde skydda mot.
Mer
10 år 10 månader sedan #589470 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Abilify ångest och mani
Det är ju möjligt att Abilify ger dig för mycket oro. En del har fått sluta med A av den anledningen. Funkar sömnen? Kan du leva med lite positiva symptom?

Prata inte med hat i munnen!