Abilify ångest och mani

Mer
10 år 10 månader sedan #589472 av Eos
Svar från Eos i ämnet Abilify ångest och mani
Kan det inte vara den underliggande sjukdomen som visar sina symtom kanske? Jag vet förstås inte.
Vilken dos har du? Jag har 30 mg, men det räckte inte för mig så jag tar lågdos zyprexa också. Och har litium.

Jag undrar en sak, om någon här blivit darrig av abilify?
Mer
10 år 10 månader sedan #589475 av Kasia
Svar från Kasia i ämnet Abilify ångest och mani
Provar med 30 mg. Sömnen fungerar.
Vill inte ha dessa symtom eftersom jag är rädd att de ska leda till psykos.

Att jag är frustrerad är bara förnamnet. Vågar inte äta ngt med viktuppgång (Lithium, Valproat etc) och måste få humörsvängningarna under kontroll
för att minska risken att hamna i psykos och få en fungerande vardagstillvaro. Jag är känslig och tunnhudad i sociala sammanhang.

Vill verkligen att A ska börja fungera som det är tänkt kanske det tar en månad som sagt.
Mer
10 år 10 månader sedan #589476 av Kasia
Svar från Kasia i ämnet Abilify ångest och mani
Har inte blivit darrig.
Mer
10 år 10 månader sedan #589478 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Abilify ångest och mani
Alltsedan jag fick Haldol och blev darrig som en gammal gubbe har jag haft darrningar. Det är under kontroll nu och stör mig inte, men jag hade nog värre darrningar när jag tog Litium än jag har nu. En doktor rekommenderade att jag skulle dricka Vichy-vatten. Vet inte om det finns att få tag på och om det hjälper mot darrningar, men det kan ju vara värt att pröva.

Lycka till Kasia med din Abilify-behandling! Du verkar vara rejält orolig och det kan ta lite tid att vänja sig vid det. Oron håller en igång så man inte blir liggande i sängen. Det verkar vara en biverkan av Abilify som är mindre rolig att ha, men de som lär sig stå ut med det tycker A är den bästa medicinen.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
10 år 10 månader sedan #589480 av Geta
Svar från Geta i ämnet Abilify ångest och mani
Inwatto,

Dina biverkningar av Risperdal känner jag inte igen. Det måste vara väldigt individuellt hur man reagerar på olika antipsykotika.
Mer
10 år 10 månader sedan #589481 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Abilify ångest och mani
Ja, om alla hade sån ångest som jag fick på Risperdal, då skulle ingen vilja ta den! Saxat ur Fass.se om biverkningar:

Vanliga (drabbar 1 till 10 användare av 100):

•Dåsighet, trötthet, rastlöshet, svårigheter att sitta still, irritabilitet, ångest , sömnighet
...


Att jämföra med biverkanslistan på Abilify (i utdrag):

Vanliga biverkningar:
Okontrollerbara ryckningar eller tvära rörelser, huvudvärk, trötthet, illamående, kräkningar, matsmältningsbesvär, förstoppning, ökad salivproduktion, berusningskänsla, sömnsvårigheter, rastlöshet, oroskänsla , sömnighet, skakningar och suddigt seende.


Ska kanske tillägga att jag tagit Abilify i ca 7 år men tog bara Risperdal i två dar...

Prata inte med hat i munnen!