Lugnande

Mer
18 år 4 månader sedan #30276 av AmandaS
Lugnande skapades av AmandaS
Jag äter i bland Atarax mot oro och jag har sett här i forumet att många har testat den medicinen. Grejen med Atarax är att ibland funkar den skitbra på mig, tex när jag har svårt att somna och ibland har den ingen effekt alls, tex om jag är väldigt uppvarvad eller har stark ångest. Jag har sagt till min läkare att jag inte vill äta benzo eftersom jag missbrukade såna preparat när jag var yngre. Men när man krisar och Atarax inte hjälper, vad göra? Vet nån här något läkemedel som är lugnande men inte ett benzopreparat och som är starkare än Atarax?
//Amanda
Mer
18 år 4 månader sedan #30279 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Lugnande
Theralen tabletter är starkare än Atarax, men inte vanebildande. Det kan räcka med en eller två 5mg tabletter för att få effekt mot ångest....
Mer
18 år 4 månader sedan #30282 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Lugnande
Jag håller med Isa-Alise! Har själv Theralen vid behov, jag tar dem för att ibland behöver jag dem för att sova.
De är inte vanebildande och har många fler användningsområden. Bla till de som är missbrukare av alkohol och annat. Den används också mot allergier.


Den är starkt sedativ men har en viss tid innan den verkar som sömntablett.
Ta den till rapport och gå och lägg dig nör TV 4 nyhetrna är slut så sover du.

Jag känner med dig Amanda! Hoppas bara att du inte har för stark ångest på grund av vad jag skrivit i en annan tråd.

Vi får hoppas det löser sig, inget är avgjort, det vet du!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 4 månader sedan #30285 av AmandaS
Svar från AmandaS i ämnet Lugnande
Haha, Nej det är lugnt Nissegossen, dina förkänningar av en analkande katastrof är inte orsaken till mitt inlägg :D . Och jag hoppas att du har fel, jag menar, det är ju inte alltid det vi känner på oss inträffar i verkligheten och jag hoppas att det är så i det här fallet. Om inte... nej, det är nog bäst att inte tänka på det.
Kram!
//Amanda
Mer
18 år 4 månader sedan #30287 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Lugnande
Ångest brukar idag oftast behandlas med SSRI-antidepressiva typ Zoloft, Cipramil, Fluoxetin. Man brukar då ta det förebyggande dvs ständigt. Ett annat liknande preparat är Buspar. Dessa preparat är inte beroendeframkallande.

Vid akut ångest används Atarax. Theralen och ibland också Lergigan. Lergigan är ett antihistamin, som man också kan bli trött av och det kan kortare tid också användas som sömnmedel.