Medicin mot Bipolär sjukdom

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #31006 av
Jag har biopolär sjukdom

Finns det någon medicin man kan äta som ger viktnedgång? Jag har övervikt, haft problem med ätstörningar för några år sedan och skulle må ännu sämre om jag åt en medicin med biverkningar som viktuppgång. Skulle uppskatta lite vägledning i medicindjungeln.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #31008 av
Svar från i ämnet Medicin mot Bipolär sjukdom
Promenader och kortare besök hos bekanta kan underlätta...
  • Flinta
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #31013 av Flinta
Svar från Flinta i ämnet Medicin mot Bipolär sjukdom
Jag är schizo-affektiv och äter Abilify. Förut åt jag Zyprexa och gick upp 15-20 kilo. Nu har jag gått ner 6 kilo på tre veckor. Jag tackar Abilify för detta eftersom jag inte är lika sugen på sötsaker som med Zyprexa. Dessutom är jag inte längre så trött så jag orkar med promenader idag. Jag kommer nog att gå ner resterande 10-15 kilo på två månader... :D
Mer
18 år 3 månader sedan #31761 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Medicin mot Bipolär sjukdom
Hej,
Om du kommer äta Litium är det möjligt att din törst kommer öka, eftersom Litium är ett salt. Det är viktigt att undvika läsk och saft och även alla slags alkoholdrycker. Försök dricka vatten till maten istället. Speciellt att dricka läsk gör att man går upp i vikt, eftersom det är så mycket socker i läsken.

Annars försök motionera och ät mycket grönsaker och frukt som mellanmål.
Promenera är bra. Allting som du tycker om och som känns skönt för kroppen.

/Sofie
Mer
18 år 3 månader sedan #31762 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Medicin mot Bipolär sjukdom
P.S.
Om det känns svårt att sluta med kaloririka drycker, drick bara ett litet glas och ha ett stort glas vatten vid sidan om.

/Sofie