zyprexa och känslor

Mer
18 år 3 månader sedan #31099 av alien
känns som zyprexan lägger lock på känslor, som kanske skulle behöva bearbetas. tänker då speciellt på min ex-flickväns bortgång i mars förra året. jag och min pappa hittade henne död i hennes lägenhet. äter zyprexa 7,5 mg. har vid några tillfällen försökt hålla upp med zyprexan, men fått ökad ångest och varit tvungen att börja igen. när jag var utan medicin fick jag även mer tankar på mitt ex och blev ledsen när jag kom in på hur jag hittade henne död. får även ibland flashbacks från händelsen ifråga.

när jag sedan äter zyprexan, så minskar intensiteten i dessa tankar och jag känner inte samma behov av att behöva bearbeta händelsen. går hos en diakon i kyrkan och samtalar om saker och ting, dock säger han att jag hittills har pratat om hennes död på en mer logisk nivå och inte kommit så djupt in på det. inte så mkt känslor.

kan det vara så att zyprexan dämpar för mkt och att det då är svårt att bearbeta det som hänt? har även lite andra trauman i botten - i form av mobbning och mammas bortgång - när jag var yngre. mitt samtalsstöd sade att medicinen har ju svårt att göra skillnad på vilka känslor som kanske behöver dämpas och vilka som inte behöver det. samtidigt så behöver jag ju medicinen också. kan tillägga att jag i dagsläget inte har ngn terapi, utom samtalsstödet med diakonen. försöker få remiss till kbt-terapeut för mina tvångstankar.

behöver man bearbeta en traumatisk händelse? känns dock som att upplevelserna ligger latent i hjärnan och bara väntar på att bryta fram. medicinen liksom bara förpackar det hela.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #31101 av
Svar från i ämnet zyprexa och känslor
Jag hade också Zyprexa i början, men var mycket missnöjd med den p.g.a vituppgång och allmän trötthet. Det kändes som att leva i en "bubbla" medan livet fortgick som vanligt för alla andra.

Jag berättade för läkaren att jag ville sluta och börja med en annan medicin. Läkaren var tack och lov förstående och ordinerade Abilify istället. Detta var underbart för mig! Att få leva ett normalt liv, pigg och alert och utan några som helst biverkningar är obeskrivligt skönt. Jag har dessutom gått ner mycket i vikt.

Byt till Abilify är mitt råd till dig! :D
Mer
18 år 3 månader sedan #31132 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet zyprexa och känslor
När jag försökt sluta med min medicin (risperdal) så har jag upplevt en ökad känslighet. Jag fick lättare för att gråta bla. Det kändes som att känslorna låg närmare ytan på något sätt. Vill också säga att jag hade ingen hög dos när jag försökte sluta, 1mg.
Mer
18 år 3 månader sedan #31151 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet zyprexa och känslor
På 60-talet i USA trodde man att psykoanalys skulle vara en bra behandling mot schizofreni och den användes en hel del. Vid psykoanalys försöker man hitta trauman i barndomen och genom att bearbeta dem skulle man bli frisk eller mycket bättre. Emellertid fann man efter ett tag att de med schizofreni försämrades av psykoanalys, vilket gjorde att man i USA sedan länge varit skeptiska till psykologiska behandlingar vid schizofreni.

Jag är därför inte övertygad om att du blir bättre av att bearbeta dina smärtsamma minnen. Kanske det rent av får dig att må sämre som de i USA gjorde. Att Zyprexan tränger bort plågsamma minnen kanske är bra för dig och gör kanske att du mår bättre än vad du hade gjort annars.
Mer
18 år 3 månader sedan #31302 av alien
Svar från alien i ämnet zyprexa och känslor

Byt till Abilify är mitt råd till dig! :)


Frågade min läkare lite om Abilify ( hehe kunde inte ens uttala det korrekt då, fast jag både visste hur det stavas och uttalas). Iaf han sade om jag minns det rätt - att Abilify inte utgjorde ngt revolutionerande inom antipsykotikabehandling avseende effekt. Men kul att det hjälper dig! Får se hur jag ska göra..Zyprexan är hittills det enda preparat som hjälpt mig lite..inte så att jag blivit återställd eller att min funktionsförmåga blivit avsevärt bättre..men det gör mig lugnare och jag sover bra. Dock har jag ca 15 kg övervikt, och det är ju inte så bra eg med tanke på diabetes och hjärt - och kärlsjukdomar m.m.


När jag försökt sluta med min medicin (risperdal) så har jag upplevt en ökad känslighet. Jag fick lättare för att gråta bla. Det kändes som att känslorna låg närmare ytan på något sätt.


Jo just det så är det för mig också! Hur är det med sömn och viktuppgång för dig Fredrik?

Admin: glömde skriva att jag inte är schizofren. i mitt fall äter jag antipsykotikan som lugnande och sömngivande preparat. dock har jag lite uppfattningar som inte delas av andra. kanske lite gränspsykotiskt eller nåt? svänger i min sinnesstämning också. :rolleyes:

vet inte huruvida det är bra eller inte i mitt fall att få psykoanalys. har ju lite ingående problem med min identitetsuppfattning och så, så där skulle jag kanske behöva lite psykoanalys för att komma till rätta med mig själv. de traumatiska minnena..tja..svårt att säga..vet inte hur mkt de inverkat på mig eller hur mkt det är bra att gräva i barndomen/uppväxten. försöker just nu få till stånd en kbt-behandling mot mina tvångstankar. min läkare tyckte det var bäst att vänta med psykodynamisk terapi iaf.

Att Zyprexan tränger bort plågsamma minnen kanske är bra för dig och gör kanske att du mår bättre än vad du hade gjort annars.


jo det är möjligt. kanske är det så min läkare resonerar? mår ju inte bra när jag inte äter zyprexa.


tack för era svar!!
Mer
18 år 3 månader sedan #31304 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet zyprexa och känslor
Jag har inte märkt av någon viktuppgång med min medicin som är risperdal. Jag har heller inga sömnsvårigheter, jag tycker medicinen fungerar bra där. Skulle jag däremot sluta eller trappa ner skulle jag direkt få problem med sömnen.