Mer medicin än vanligt

Mer
18 år 3 månader sedan #31178 av colagalen
om någon glömmer att ge medicin till en person skall man då hoppa över ifall man märker det nästa dag?
i tisdags så fick jag 25 mg zeldox på morgonen och sedan ytterligare 50 mg på kvällen.
det känns så jobbigt att veta att man har fått för mycket medicin den dagen. pratade med min samtalskontakt om det samma dag och hon trodde att dom skulle ha hoppat över istället. mår jättedåligt av det nu flera dagar senare.
vad skall jag göra eftersom nästa tid till min behandlingskontakt är om en månad

:?: :?: :?:
Mer
18 år 3 månader sedan #31182 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet Mer medicin än vanligt
Förstår inte riktigt hur du menar men om man glömmer att ta sin medicin med några timmar hoppa över den o fortsätt med nästa som vanligt.
O ta sin medicin som vanligt nästa dag oxå.
Mer
18 år 3 månader sedan #31184 av colagalen
Svar från colagalen i ämnet medicinen
jo men saken var den att både dom och jag glömde den i måndags kväll. så dom gav mej på tisdag morgon sedan skulle jag ha ny medicin på tisdag kväll. då fick man ju alltså mer medicin än vanligt den dagen.
Mer
18 år 3 månader sedan #31204 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet Mer medicin än vanligt
hm. Det skulle du nog egentligen inte ha haft. Det står i fass att man skall hoppa över den om man glömt den o sedan fortsätta som vanligt.
Du kan läsa om det här vid dosering. www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... erTypeID=2
Mer
18 år 3 månader sedan #31255 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Mer medicin än vanligt
I sådana här fall är det nog bäst att hoppa över dosen, som det står i bipacksedeln för Zeldox som 1of3 påpekade. Det finns kvar läkemedel i kroppen och det fungerar som buffert om man glömt en dos.

Så här står det i bipacksedeln:

Glömd kapsel. Om du glömt ta din medicin, ta den så fort som möjligt, men har det gått så lång tid att det snart är dags att ta nästa dos, hoppa då över den glömda kapseln och ta istället nästa kapsel vid rätt tid.