Risperdal och sedan Seroquel

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 9 månader sedan #2266 av
Jobbade mig utbränd förra året och hade gränspsykotiska inslag i min upplevelse. Fick Risperdal under ett halvt år. Tyckte inte om dessa då jag inte riktigt kände mig med i livet. Bytte till Seroquel vilket fick mig att "vakna" upp och jag kände igen mitt gamla jag igen utan att för den skull få negativa biverkningar. Risperdal gick jag tyvärr upp 15 kg på och jag har bara gått ner 4 av dem ännu. Seroquel bytte jag till också för att jag mådde så dåligt av just viktuppgången. Seroquel sa min psykiater att den är mer viktneutral.

/ D
Mer
19 år 9 månader sedan #2269 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Risperdal och sedan Seroquel
Jag gillade inte heller Risperdal, jag fick mjölk i brösten, värmesvallningar och gick upp 5-6 kg. Det var inte alls kul.
Mer
19 år 9 månader sedan #2272 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Risperdal och sedan Seroquel
Hej!

Risperdal har hormonella effekter (på prolaktin), vilket kan vara särskilt negativt för kvinnor. På längre sikt tror man att det t.ex. kan öka risken för benskörhet. Det kan också ha en dämpande effekt på den sexuella lusten.

Seroquel har ringa effekt på prolaktin och kan därför vara speciellt bra för kvinnor. Viktökningen är moderat, men högre än Zeldox, som saknar viktökning. Zeldox är egentligen bäst om man har haft hög viktuppgång. Det nya preparatet Abilify har ungefär samma viktökning, som Seroquel. Jag läste nyligen att 4 miljoner fått Seroquel, så det är ett välbeprövat preparat om man ser det hela globalt.

Tyvärr, kommer nog användningen av Risperdal att öka. Patentet går ut 2006 och då kommer priset sjunka drastiskt, vilket kommer att göra att fler läkare skriver ut det och fler får det.

Admin