Risperidon tvångströja

Mer
10 år 1 månad sedan #656837 av Kmv
Hej min fru drabbades av en paranoid psykos/ erotomani.
Som orsakades av köldkörteln för 1 år sedan.
Hon har rispedon 1.5 mg och fluxetin som samarbetar med rispedone.
Hon mår inte bra känns som en tvångströja locket på som hon förklarar det.
Hon har ticks parkism som biverkning som läkare vill att hon ska ta Akineton som hon inte vill ta,
Läkaren menar att hon inte är frisk än att hon uppvisar psykossymtom
Hon vill inte byta medicin och är imot medicin.
Hon har ingen sjukdomsinsikt och säger att hon tror att allt blir bra bara hon får sluta med medicin.
Hon gråter och säger att hon orkar inte ha det så här.
Har ni några råd är tacksam för alla råd och hjälp vi kan få
Med vänlig hälsning, kmv
Mer
10 år 1 månad sedan #656838 av Geta
Svar från Geta i ämnet Risperidon tvångströja
Låg dos av Risperidon ger knappt några biverkningar men din fru har kanske hög dos.
Mer
10 år 1 månad sedan #656844 av islaa
Svar från islaa i ämnet Risperidon tvångströja
Hm, har hon haft s.k organisk psykos p.g.a påverkan av sköldkörteln? Borde inte de psykiska besvären försvinna om man behandlar, vad heter det, giftstruman?

Akinetonet borde hon ta då hon kommer uppleva att biverkningarna, som du beskriver som "ticks" och "parkism" (menar du parkinsonsliknande besvär?), kommer att bli mildare. Försök få henne att förstå det och lita på vad läkaren säger.

Många antipsykotika kan få det att kännas som om man lever i en "glaskupa". Så kände jag det på Haldol. Kanske förväxlar hon dock psykossymptomen och tror att medicinen framkallar dom, istället för att lindra. I min första psykos trodde jag tabletterna var gift och att det var dom som fick mig att må sämre, innan jag med tiden blev bättre. Idag vet jag att jag inte klarar mig utan medicin.

Vad du tycker du själv, kmv? Upplever du din fru som sjuk, psykotisk?
Mer
10 år 1 månad sedan #656863 av Kmv
Svar från Kmv i ämnet Risperidon tvångströja
Hej jag vet varken ut eller in ,, hon är frånvarande det är svår att diskutera med henne,
Ibland säger hon att hon aldrig varit sjuk utan att det är jag som övertygat läkararna om att hon
Varit sjuk fast hon legat inlaggd på psyket och hon har en bra psykriatiker och alla hennes syskon och barn,
Vet att hon varit dålig!
Sen kan hon ändra sig blir inte klok på det här!
Läkaren tycker att det går för sakta och vill byta medicin men det gick hon inte med på.
Idag tog hon akiton mot Parkinson och då släppte ticksen men hon upplevde att hon blev
Groggy som hon va full vi får testa en halv tablett i morgon.
Mer
10 år 1 månad sedan #656924 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Risperidon tvångströja
Om man kombinerar Risperidon och Fluoxetin, så kan Fluoxetin göra att nedbrytningen av Risperidon hämmas och man kan bli överdoserad med Risperidon. Antagligen därför som hon får parkinsonbesvär av en ganska låg dos av Risperidon. Bäst vore att byta till en annat antidepressiva som inte stör Risperidon: