Zyprexa

Mer
18 år 3 månader sedan #32238 av Suspekt
Zyprexa skapades av Suspekt
Jag äter Zyprexa och har en fråga. Det är nämligen så att jag brukar ta min medicin kl. 21.00 på kvällen, men vissa gånger har jag glömt och då 7 timmar senare kommer psykossymptomen tillbaka. Är det normalt? Jag har hört talas som halveringstid men vet inte vad det betyder. Det är alltid 7 timmar senare symptomen kommer för jag vaknar alltid upp med mardrömmar runt 05.00 och går då upp för att ta medicinen men sen tar det flera timmar innan psykossymptomen försvinner igen så jag brukar inte kunna somna om förrän 3-4 timmar senare. När ska egentligen effekten komma?
Mer
18 år 3 månader sedan #32277 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Zyprexa
Om du missar en dos blir det lite kaos i hjärnkemin efter några timmar och det brukar kännas som oro, känslighet, irritabilitet, mm... får du riktiga symtom, dvs vaneföreställningar, paranoia, och röster och sånt, eller är det bara att du känner av att du har missat en dos?
Mer
18 år 3 månader sedan #32298 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zyprexa
Med halveringstid så menas den tid det tar för läkemedelskoncentrationen i blodet att halveras. Halveringstiden varierar för olika antipsykotika, men brukar ofta ligga på omkring 24 timmar. Egentligen är nog halveringstiden i blodet inte så relevant egentligen och det sägs att i hjärnan är halveringstiden mycket längre och där har ju medicinen sin effekt.

Hur man reagerar på Zyprexa varierar nog mycket från individ till individ. Alla får nog inte tillbaka psykossymptomen direkt som du får utan att det kan dröja flera månader till år innan psykossymptomen visar sig igen. Det är därför svårt att ge exakta svar på dina frågor tycker jag.
Mer
18 år 3 månader sedan #32322 av Suspekt
Svar från Suspekt i ämnet Zyprexa
Isa-alise: jag får riktiga symptom alltså. Bl.a. de du räkna upp.

Admin1: Okej, men med andra ord är det alltså inte så himla konstigt att jag får dessa symptom? Jag kanske bara är lite känsligare än andra.. eller?
Mer
18 år 3 månader sedan #32333 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zyprexa
Det är möjligt att du är känsligare än normalt. Det är klart får du lite dålig effekt av Zyprexan även normalt och har psykotiska symptom då och då, kan man nog tänka sig att symptomen förvärras om man missar en dos. Hur man reagerar beror nog ofta på hur man mår av medicinen också.

Du kanske skulle skaffa dig ett doseringshjälpmedel sk Dosett, som finns på apoteket, för att du skall säkert kunna kontrollera att du inte glömmer en dos.
www.dosett.com/sv_dosett.htm