oro

  • Johanna
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 9 månader sedan #2322 av Johanna
oro skapades av Johanna
hej
jag undrar om någon vet om graviditet och psykofarmaka. Jag äter Seroquel, finns det någon som vet mer om medicinen än det som står i Fass. Seroquel och graviditet hur funkar det ihop? Är inte gravid ännu men jag vill bli. Och bortsett från graviditet...går det att kombinera cipramil och seroquel med alkohol någon enstaka gång?
Mer
19 år 9 månader sedan #2328 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet oro
Hej!

Det påstås att 4 miljoner personer i hela världen fått Seroquel och man tycker att ganska många gravida borde ha fått medlet vid det här laget. Jag har för mig att det är de sista 3 månaderna av graviditeten, som är mest känslig för antipsykotika.

Mitt tips om du tänker att bli gravid är att diskutera medicineringen med läkaren. Jag tror att det blir bäst så, men det vore nog bra om du hade fått kognitiv beteendeterapi och patientutbildning för det ger effekt och kanske kan göra att dosen av Seroquel kan sänkas eller bli låg.

Det finns en sajt enbart om Seroquel, men där står inget om graviditet alls konstigt nog. www.seroquel.com/

Man skall vara försiktig att kombinera alkohol och läkemedel. T.ex. blir du trött av Seroquelen blir tröttheten ännu värre med alkohol. Jag tror dock att ett par glas vin eller en starköl knappast kan vara någon fara.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #2341 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet oro
jag läst nånstans att mödrar som äter antipsykotiska preparat har högre risk att få barn som är hyperaktiva eller har adhd, men jag minns tyvärr inte vart jag läste det.
En sak man måste tänka på om man blir gravid är om man skall ge barnet bröstmjölk. I vanliga fall rekomenderas det ju, men medicinen finns i bröstmjölken och då bör man kanske inte amma barnet.

Vad gäller alkohol ska man ju vara försiktig oavsett vilken medicin man äter, men nån öl eller nått glas vin bör inte vara någon fara om man inte är väldigt känslig.