Seroquel

Mer
19 år 9 månader sedan #2323 av ophelia
Seroquel skapades av ophelia
Hejsan!
Jag äter för tillfället medicinen Seroquel. Hur är det egentligen med viktuppgång i samband med att man tar den?
Jag har tidigare ätigt mediciner som Risperdal, Haldol, Zeldox, Fluanxol och Zyprexa.
Jag fick i början av förra året en diagnos som heter Cushings syndrom= överproduktion av kortisol. Fick operera bort binjuren och kan därför inte tillverka kortisol på naturlig väg. Måste därför ata kortison. Har resulterat i att jag gått upp ca 50 kilo på ett år...... tror ni Seroquelen också har med min viktuppgång att göra? Har ätigt den sedan december. Vad finns det egentligen för andra mediciner?, Förutom Zeldox?, som inte ger viktuppgång. Har nu stabiliserat min kortison nivå och endokrinologläkaren säger att det inte ska vara några mer problem, som viktuppgång.
Men jag vet inte... Vet bara att jag inte vill se ut så här längre !!!
Kram på er alla!!!
P.s: Tack Berny för den jätte bra boken!!!!
Jag skrev själv en bok en gång och började den med att skriva låten hurt v nin villket sammanträffande va?
Mer
19 år 9 månader sedan #2325 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Seroquel
Välkommen!

Seroquel ger ungefär samma viktuppgång, som Risperdal dvs 2 kg under en 10 veckorsperiod. Zyprexa ger dubbelt så hög viktuppgång medan Haldol i genomsnitt ger 1 kg. Zeldox ger nästan ingen viktuppgång alls.

Det är klart att antipsykotika kan ha bidragit till din viktuppgång, men 50 kg låter ovanligt mycket. De brukar skriva om 7-8 kg, men jag har träffat några som har gått upp 15-25 kg.

När någon har hög vikt, så brukar man normalt använda Zeldox, eftersom det har ingen viktuppgång och det blir lättare att gå ner i vikt. Ett annat alternativ kan vara det nya medlet Abilify. I prövningarna de gjort hävdar de att de som är kraftigt överviktiga minskar i vikt på Abilify. I USA finns det ett antipsykotikum Molindone som minskar vikten, men det är 0,3 kg på 10 veckor c:a och inga dramatiska effekter.

Admin.
Mer
19 år 9 månader sedan #2329 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet men...
...när kommer Abilify till våra svenska apotek? Jag har prövat Zeldox. Men den verkar inte fungera på mig.
Men jag har läst några inlägg där det står att Seroquel har kort verkningstid?!
Jag tar 100 mg på morgonen(8.00) och 200mg på kvällen ( 8.00).
Men sådär vid 6 tiden på kvällen brukar jag få en lite svårare nojja. Det avtar vid 10.00 tiden. Och på morgonen är jag inte människa före 10.00..
Någon som vet?
Mer
19 år 9 månader sedan #2333 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Seroquel
Abilify godkändes i början av juni, så det skall finnas på apoteken redan. Det har före juni gått att få på licens, så det finns redan ett litet antal, som prövat det i Sverige.

Jag har använt Trilafon som har liknande halveringstid, som Seroquel. Jag doserade till kvällen och märkte inte något negativt av det. Halveringstiden baserar sig på halten i blodet, men antipsykotika verkar på hjärnan. Det finns en del som talar för att halveringstiden i hjärnan är mycket längre än i blodet - tider på 3 gånger halveringstiden i blod har uppmätts:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... er-saellan
Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #2343 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet Hej!
..känner du någon som prövat denna medicin?
Jag har prövat så många neuroleptika att jag inta vet om min läkare vill att jag ska byta igen...
Men den här viktfrågan är viktig för mig. Jag menar det finns ju sjukdomar man kan få till följd av fetma. Så hon( läkaren) borde ju tycka att det ligger i mitt intresse att äta medicin jag inte går upp i vikt utav?!
Mer
19 år 9 månader sedan #2345 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet Seroquel
finns det någon svensk informations sida om läkemedlet??
*KRAM*