Lugnande

Mer
18 år 2 månader sedan #33022 av Abzu
Lugnande skapades av Abzu
Jag har haft sobil 15 mg vid behov i några år nu och tycker inte att jag tar det så ofta, ibland inte på flera veckor. Men nu funkar dom inte ordentligt längre.
Jag får ingen effekt av 15 mg, 30 mg blir jag lite lugnare av, 45 mg blir jag lugn och trött av.

På receptet står 15 mg max två gånger dagligen, men vissa dagar måste jag har mer annars klarar jag mig inte.

Jag funderar på att prata med läkaren på månadag om att byta sobrilen till nått annat, stesolid tex. MEn jag vet inte....
Samtidigt som jag helst inte vill ta benzo-preparat alls så är det det enda som hjälper. Jag får så svår ångest i bland att jag blir uppstressad och glider på psykos.
Mer
18 år 2 månader sedan #33033 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Lugnande
Försök att inte öka på doserna... det finns en tillvänjningsrisk med Sobril och Stesolid och andra benzodiazepiner... prata med din läkare om det, du kanske kan kan få något annat också mot ångest som inte är vanebildande...

Läste din blogg... intressant läsning... snyggt gjord... du skriver på engelska... är det ditt modersmål?
Mer
18 år 2 månader sedan #33047 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Lugnande
Jag försöker att inte öka dosen, men ibland måste jag när det känns som om jag ska bli psykotisk.

Tack, nej svenska är mitt modersmål, men jag använder engelskan rätt mycket och hade lust att skriva på det.
Mer
18 år 2 månader sedan #33075 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Lugnande
Försök att använda Sobrilen sparsamt för tar man den regelbundet så finns beroenderisken samt att effekten mot ångest kan minska också. Stesoliden ger lite snabbare effekt än Sobrilen, men annars är de ganska lika. Stesolid har en mycket längre halveringstid.

Idag får nog de flesta SSRI-antidepressiva mot sin ångest. Det finns också Buspar som verkar förebyggande. Hoppas att du får hjälp mot besvären. Ångest är ett mycket besvärligt symptom vid schizofreni.
Mer
18 år 2 månader sedan #33084 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Lugnande
Jag försöker verkligen att vara sparsam också, men vissa dagar går det inte.
Om stesolid verkar snabbare tror jag att den vore bättre för mig faktiskt.

Jag kan eller vill inte ta mer dagliga mediciner nu, jag har redan tre Efexor, Haldol och Abilify. Så SSRI är inte nått bra alternativ för mig.
Mer
18 år 2 veckor sedan #37128 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Lugnande
Stesolid är lösningen i ditt fall.