Quetiapin i depot: lika effektiv som Seroquel?

Mer
9 år 7 månader sedan #689405 av Mammuten
Hej! Det var länge sedan jag kikade in, vilket beror på att livet tuffar på. För er som inte minns mig kommer en kort resumé:
Jag är mamma till en "Fabian" som har en hoper svårigheter, där psykoser ingår. Han fyller snart 14 och bor hemma. Med bra stöd från bup, skola och soc (LSS) har vi ett lite annorlunda liv än många, men det är okej.

Sonen medicineras sedan lång tid med en låg dos Risperidon och en väldigt hög dos Quetiapin. Med den medicinen slipper Fabian paranoia, extrem aggression, vanföreställningar, hallucinationer och perceptionsrubbningar. Samtidigt ligger han på gränsen för att vara undermedicinerad. En missad tablett eller sämre sömn märks direkt.

Nu till frågan:
Han har under det senaste året fått Seroquel i depot. Nu fick vi Quetiapin i depot, d v s samma verksamma substans, men inte riktigt samma sak. Jag undrar om någon har erfarenhet av båda och tycker att det är samma effekt...? Växlingen skedde förra veckan, och Fabian är nästan som vanligt, men under gårdagen fick han vid några tillfällen tillbaka paranoida tankar och hallucinationer (både att han blev övertygad om att vi sa saker vi inte sagt och att han såg saker).

Förutom att medicinen är bytt, så har han en förkylning på gång, som förstås kan sänka psykoströskeln. Jag tänker förstås prata med läkaren på måndag, men är tacksam över era tankar och idéer!
Mer
9 år 7 månader sedan #689408 av Geta
Hej igen!

Det var verkligen länge sedan som du tittade in på Viska, Mammuten.
Mer
9 år 7 månader sedan #689415 av koi
Har för mig att de innehåller samma verksamma ämne. Varför fick han Quetiapin depot istället? Var det apoteket som bytte till billigare generika?
Mer
9 år 7 månader sedan #689432 av Mammuten
Hej Geta och Koi!

Ja, det var verkligen länge sedan... Inte bara sedan jag skrev, utan även sedan jag läste, så jag har inte en aning om vad som hänt härinne. Men jag utgår från att det inte dykt upp några medlemmar med frågor om psykoser hos barn / yngre tonåringar, för då hade nog jag fått ett PM.

Trevligt att vara ihågkommen :)

Koi, det stämmer nog att apoteket bytte mot generika. Jag vet inte om det inte gått innan (att Seroquel XR haft ett patent som hindrat tills nu) eller om läkaren skrev annorlunda på receptet, så att det tidigare stått att det inte ska bytas mot generika.

Även om det är samma aktiva substans i samma styrka, tycker jag att det ibland kan vara stor skillnad mellan olika former, i synnerhet med depottabletter som kan utsöndras och tas upp olika snabbt. I och med att Fabian balanserar på gränsen mot att ha symptom, kan en liten förändring leda till problem...
Mer
9 år 7 månader sedan #689437 av Admin1
Om apoteket har rätt att byta, så bör tabletterna vara identiska. Om en medicin verkar verkningslös plötsligt och är samtidigt dyr finns teoretiskt möjligheten att det är förfalskad verkningslös medicin, men det har man ännu inte hittat i Sverige, så den möjligheten är liten.
Mer
9 år 7 månader sedan #689440 av koi
Jag har Quetiapin korttidsverkande. Till kvällen. Tycker inte att den gör mig trött längre.