Akatisi?

Mer
9 år 7 månader sedan #691158 av sparven75
Akatisi? skapades av sparven75
Jag har sådan hemsk akatesi vilket gör att jag inte har ett liv. Jag är nästan totalt handlingsförlamad.

Jag har bett om tid till min läkare.

Vad jag undrar är om det finns någon kunnig här som vet om någon eller några neuroleptika som ger mindre akatesi?

Allt välkommnas.

/sparven75
Mer
9 år 7 månader sedan #691159 av Geta
Svar från Geta i ämnet Akatesi?
Haldol är väl värst för att ge den biverkan.
Mer
9 år 7 månader sedan #691160 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Akatesi?
Ja, undvik Haldol. Cisordinol ger också rätt mycket darrningar. Har inte provat alla sorters neuroleptika, men en modern sådan är Abilify och den ger mig lite darrningar i händer och fötter men så lite att det inte märks (tror jag).

Prata inte med hat i munnen!
Mer
9 år 7 månader sedan #691204 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Akatisi?
Den medicin utav de gamla Neuroleptika i depåinjektion som var bäst biverkningsmässigt är Trilafon som jag har var 14de dag och jag är i stort sett helt utan biverkningar. Cisordinol gick under namnet "sitta såsom på nålar" på gamla Lillhagens rökrum...

Vid biverkningar, inte just akatasi men andra såsom stelhet är Akineton en bra medicin.

Samt att akatasi kan ha andra medicinska orsaker som Restless legs syndrom. Här är söksidan på Google www.google.se/search?hl=sv&sour ... ogle&gbv=2 och denna länk är tex relevant www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1512

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 7 månader sedan #691224 av Eos
Svar från Eos i ämnet Akatisi?
Jag har högsta dos abilify och lite zyprexa, inga skakningar alls. När jag hade litium skakade jag så jag inte kunde hålla ett glas vatten. Men nu var det ju akastesi du frågade om och det har jag aldrig haft.
Mer
9 år 7 månader sedan #691325 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Akatisi?
Ångest kan ibland förväxlas med akatisi eller rastlöshet. Man tror att man har rastlöshet, när det i själva verket är ångest. Vid akatisi bör man först testa att sänka dosen och hjälper inte detta så kan man byta till preparat med mindre risk. Minst risk har Clozapine, Serdolect, Zyprexa och Seroquel. Akatisi kan också behandlas med vissa läkemedel, som Akineton och propranolol, som är blodtryckssänkande medicin, som blockerar stresshormonet adrenalin.

Avslappning kan också ha effekt mot akatisi:
www.viska.se/index.php/ny-behand ... ot-akatisi