Fråga om långvarigt bruk av psykofarmaka...

Mer
9 år 2 månader sedan #721502 av MsTibbs
Håller med dig Fred1973! Jag tror det är sällsynt att personer med schizofreni, bipolär eller liknande allvarliga diagnoser klarar sig utan mediciner!
Mer
9 år 2 månader sedan #721505 av Zoidar
Jan 2008 Började jag med antipsykosmedicin, 7 år sedan.

Anchored in Christ ✟

  • Frankie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
9 år 2 månader sedan #721524 av Frankie
Svar från Frankie i ämnet Fråga om långvarigt bruk av psykofarmaka...
Jag började 2006 (i samband med att jag började skriva här på Viska)..
Jag håller med om det, MsTibbs o Fred1973.... Jag kan aldrig klara mig utan mina Abilify.
Meeen... 10 stycken verkar fasligt många, speciellt av samma sort? Har du många biverkningar, MsTibbs?
Mer
9 år 2 månader sedan #721529 av Admin1
Psykoser kan ge hjärnförändringar och förluster av hjärnceller. Nu verkar inte förlusten av hjärnceller vid schizofreni vara så stor som man trodde tidigare. Det är inte heller bara förluster utan också ökningar. Medicineringen verkar kanske orsaka 30 % av förlusten och psykoserna resten. nyligen kom en studie som visade att trots att antipsykotika gav vissa hjärncellsförluster i främre delen av hjärnan, så fungerade tänkandet, som sitter i främre delen av hjärnan bättre än utan antipsykotika. Så det räcker inte med att bevisa hjärnförändringar utan det gäller att påvisa negativa effekter på hjärnans funktion. Sedan 60-talet när antipsykotika kom har symptomen minskat kraftigt vid schizofreni och folk har allt mindre symptom än förr.
Mer
9 år 2 månader sedan #721532 av MsTibbs

Frankie skrev: Jag började 2006 (i samband med att jag började skriva här på Viska)..
Jag håller med om det, MsTibbs o Fred1973.... Jag kan aldrig klara mig utan mina Abilify.
Meeen... 10 stycken verkar fasligt många, speciellt av samma sort? Har du många biverkningar, MsTibbs?


Frankie hur menar du "av samma sort"?

Jag har Antipsykotika, antidepressiva, stämningsstabiliserande, lugnande och insomningstabletter plus levaxin då för sköldkörteln pga litium.
  • Frankie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
9 år 2 månader sedan #721690 av Frankie
Svar från Frankie i ämnet Fråga om långvarigt bruk av psykofarmaka...
Tack till Admin för den förklaringen. Jag förstår nu. :)

Okej då är jag med, MsTibbs! Trodde först du hade 10 olika antipsykotiska läkemedel på samma gång ;) missförstånd från min sida... Sorry.

/F