neuroleptika

  • lotta
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #34785 av lotta
neuroleptika skapades av lotta
Läste en artikel här ute om att nozinan och theralen inte bör sättas in hos den som tar annat neuroleptikum.

Själv har jag zyprexa och har fått både theralen och nozinan utskrivet hmmmmm..........

Vad menas med rypid cykling, har försökt hitta något om det ute på nätet men inte funnit något
Mer
18 år 1 månad sedan #34786 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet rapid cykling
Hej Lotta. Med rapid cykling menas att man snabbt pendlar mellan att vara manisk/hypoman till att bli depressiv. Det kan handla om några dagar mellan pendlingarna.

/A
  • lotta
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #34792 av lotta
Svar från lotta i ämnet neuroleptika
Det är ju klockrent jag men har förutom vanlig bipolär diagnos även diagnostiserats med adhd.

Kan adhdn vara fel mån tro. Äsch, jag blir inte klok på någonting längre-

Min ritalina för adhdn verkar inte som jag vill längre.....mest biverkningar

Jag antar att rypid cykling behandlas som vid en vanlig bipolär diagnos ....eller ??
Mer
18 år 1 månad sedan #34800 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet neuroleptika
Normalt säger man att man inte skall kombinera två olika antipsykotika eftersom det ger inte bättre antipsykotisk effekt än enbart ett antipsykotika. Både Nozinan och Theralen har svag antipsykotisk effekt, så att denna invändning är inte lika stark därför för dessa preparat. Nozinan och Theralen används inte lika mycket som förr. Vid ångest får man oftast SSRI-antidepressiva och mot sömnen får man oftast Imovane. Det är nog ganska få idag som får Theralen och Nozinan som första alternativ.