74% dyrare läkemedel. Får de göra så?

Mer
8 år 8 månader sedan #768046 av lagu2653
På apoteket sade de att de hade olika neuroleptika olika veckor och att det var något som Läkemedelsverket hade bestämt. Det var bara det att det här läkemedlet var 74% dyrare än det de brukar ha. Får de göra så? Varför kan de inte alltid ha det billigaste?
Mer
8 år 8 månader sedan #768047 av Geta
Det har jag också märkt att medicinen kan kosta olika- olika månader på grund av
apotekens upphandlingar.
Mer
8 år 8 månader sedan #768110 av Admin1
Vilket preparat gällde det? För preparat där patentet gått ut, så kan priserna variera från månad till månad. Fabrikanterna får lämna in anbud och de tar det billigaste. Senast jag hämtade ut Quetiapine hade de inte billigaste sorten i lager för 80 kr, men de hade en sort som kostade 400 kr. De fick beställa hem den billigaste åt mig.
Mer
8 år 8 månader sedan #768123 av Nissegossen
Det bekymrar inte mig, jag behöver inte betala mer per månad än jag gör. Det går ju jämt upp varje månad då jag har konto på Apoteksbolaget, så jag betalar samma summa året om. Förövrigt ger apoteket det billigaste av de läkemedel som finns på marknaden.
Tex Acetylsystein har de flera olika sorter till samma pris, så jag brukar välja den gröna förpackningen som inte har en odör av olja kring sig.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum