nån mer med Leponex?

Mer
18 år 1 månad sedan #35504 av maya
Hej!

Det skrivs ju här en hel del om mediciner, tips om vilka som är bra/dåliga osv. Jag har haft väldigt många olika genom åren - fick det till ca 25 st olika sedan "debuten"... Man kan ju undra hur man ser ut innuti efter alla dessa medel. Men till saken - jag har bara någon enstaka gång läst om någon här mer än jag som äter Leponex. Har många biverkningar, men eftersom jag i sinnet mår mycket bättre än på länge så försöker jag stå ut. Vore interssant att höra av någon mer med Leponex och hur den upplevs. Äter dessutom Litium som dock håller på att trappas ut. Är just nu egentligen ganska inne på att sluta även med leponex eftersom jag ju mår så pass bra!

maya
Mer
18 år 1 månad sedan #35511 av micke sd
Jag har inte själv Leponex men har läst om att den medicinen kan orsaka högt blodtryck samt höga blodfetter och även viktuppgång.

Man noterat viktuppgång på 10-50 kg. på ett år efter påbörjad medicinering med Leponex el. Zyprexa eller Risperdal.

Zyprexa har även som biverkning kraftigt ökad risk för diabetes.

/micke
Mer
18 år 1 månad sedan #35524 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet nån mer med Leponex?
Det verkar vara få här som använder Leponex, som används främst när man prövat minst två andra antipsykotika och de inte givit effekt. Leponex är det preparat som har den starkaste antipsykotiska effekten och det är cirka 50 % starkare än de andra medlen. En nackdel med Leponex är att när man skall sluta med preparatet så måste man långsamt trappa ner dosen för att förhindra att inte en psykos skall flamma upp igen.
Mer
18 år 1 månad sedan #35557 av maya
Svar från maya i ämnet nån mer med Leponex?
Hej och tack för svar. Kan nämna att jag faktisk har gått upp i vikt samt att svetten ibland rinner på natten - då jag tar medicinen på kvällen. Dessutom ökar saliven väldigt. Blir matt och snurrig. Ibland blir det även svårt att svälja om jag frsöker dricka eller så. Som tur är detta mest på nätterna och eftersom jag på dagarna mår mycket bra jämfört med tidigare står jag ut. Positivt är jag blir mkt trött när jag tagit den så jag sover som en stock utan att behöva andra sömnpiller1 Inget ont som inte har något gott med sig!!
Mer
18 år 1 månad sedan #35564 av panik
Svar från panik i ämnet nån mer med Leponex?
Jag tar Leponex sedan några år tillbaka. Har ökat 40 kg i vikt med den. Några gånger har jag slutat med den, utanför läkares ordination och då har jag snabbt tappat dessa 40 kg. Men såklart blev jag psykotiskt då samtidigt och fått börja på nytt med den. Så nu har jag igen gått upp 40 kg, fast är sakta men säkert på väg ner. 10 kg har jag gått ner nu. Mycket av dom kilona tror jag är med hjälp av Abilify som jag fick insatt i höstas och trappade då ner lite på Leponexen. Men började må sämre och fick höja Leponexen igen.

När jag tog Abilify + Leponex (i mindre dos) så började jag tappa aptiten och gick snabbt ner 3-4 kg på bara någon vecka. Dessa kilon har jag gått upp nu igen efter att jag ökat Leponexen.

Leponexen är den enda medicinen som hjälpt mig mot psykoser, liksom du så har jag provat de flesta.
Behöver inte heller någon nattmedicin då jag tar Leponex, vilket är jättebra. Och stora problem har jag med salivutsöndringen. "Dreglar" igenom kuddar och nattlinnen på nätterna och även på dagarna om jag vilar.

Förutom Leponex och Abilify så tar jag numera även Zoloft som ska vara mot mina tvång, får se om det hjälper mig något. Har lidit av tvång i många många år nu.
Sedan tar jag även Stesolid som lugnande vid behov, tyvärr har jag fått ta den rätt ofta nu på sistone. .?
Mer
18 år 1 månad sedan #35568 av maya
Svar från maya i ämnet nån mer med Leponex?
Jag har 300mg leponex/dygn. Vet inte om det är lite/mycket eller så. Behövs det mycket sänkning för att biverkningarna ska minska? Är såklart individuellt...

När jag äter leponex upplever jag att jag är betydligt mindre avtrubbad än med andra mediciner. Dock har jag svårt för inlärning - korttidsminnet funkar inte så värst perfekt. Fast mankanske inte ska ha för höga krav. Det kanske inte ens är medicinens fel, det kanske är sjukdomen i sig. har ju för mig att det inte var problem med minnet innan jag blev sjuk...

maya