byta från risperdal till vaddå?

Mer
18 år 1 månad sedan #35540 av frost
jag har gått upp nästan 10 kg med risperdal och alla känslor är borta, så de känns bortkastat att gå i terapi. jag är inte psykotisk men aggresiv och har mardrömmar. därav risperdalen.
Nu tycker jag har för mkt biverkningar och vill byta, men vet ej till vad.

snälla hjälp mig.

frost is lost.
Mer
18 år 1 månad sedan #35543 av Anki
Nä, frost är inte lost.

Jag har också gått upp 10 kg på Risperdal och blivit totalt avstängd känslomässigt. Därför har jag testat Abilify parallellt och det har gett mig nya "pigghetskänslor". Skall snart trappa ut Risperdalen för att gå över helt till Abilify. Vet inte om detta skulle passa dig. Hur resonerar du och din läkare?
Mer
18 år 1 månad sedan #35544 av frost
vi har bara testat risperdal i 3 mg och de funkar helt ok, men jag mår kasst av biverkningarna...vi har inte pratat så mkt vi ska ha smatal den 4/4 så jag samlar på mig massa fråger tills dess
Mer
18 år 17 timmar sedan #39010 av tilde
jag har gått upp 50 kg av risperdal!! det är olidligt och trampar nu över 100 kg sträcket. samt plågas av oro och noja hela tiden...samtidigt är jag rädd för ett byte, det jag har byggt upp efter senaste psykosen kommer att raseras totalt om jag blir sjuk igen...har blivit rekommenderad seroquel. t o m läkaren sa att man ibland måste våga prova men jag är hypernervös!!
mvh
tilde
Mer
18 år 9 timmar sedan #39021 av Admin1
Jag använder också Risperdal med dosen 2 mg/dag och jag har faktiskt gått ner 10 kg sedan jag började med preparatet. Jag upplever inte några direkta biverkningar av Risperdal utan tycker att jag är mindre orolig och mindre deprimerad av det.

Om man gått upp mycket i vikt av ett preparat kan Zeldox vara ett bra alternativ att byta till. Man brukar gå ner i vikt vid byte till det, eftersom det har knappt någon viktuppgång.
Mer
18 år 2 timmar sedan #39037 av frost
men hur är det med abilify och viktuppgång då?

blir man inte väldigt trött av zeldox?