sämre syn av psykofarmaka

Mer
18 år 1 månad sedan #35686 av AmandaS
Jag var hos optikern i dag därför att jag har upptäckta att ser sämre de senaste månaderna. Jag hade fördubblat min närsynthet på båda ögonen! Optikern sa att det kan bero på medicinerna jag äter (haldol, citalopram och abilify) Har någon annan upplevt samma sak här? Och är det någon som har varit med om att synfel går tillbaka när man slutar med psykofarmaka?
  • vnv
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35691 av vnv
Svar från vnv i ämnet sämre syn av psykofarmaka
Har också märkt att synen har blivit sämre. Men om det beror på Risperdal har jag ingen aning om. Senast jag var hos en optiker var 1999...
Så tiden spelar nog snarare större roll i mitt fall...

mvh
vnv
Mer
18 år 1 månad sedan #35694 av Nissegossen
Hej Amanda! Jag hade tidigt biverkningsmedicinen Akineton.

Den blev man inte närsynt utav! Tvärtom! Den påverkar kroppens muskler så att de blir avslappade. Dvs ögat som styrs utav sex par muskler (Linsen och den s.k ackomodations förmågan) ställde in sig på seende på långt håll, vilket är seendet hos ett öga som är i avslappnat läge. Bla under sömnen.

Optikern jag gick till rådde mig att gå till min läkare, som han sade, det här brukar inte ske naturligt förrän i 40- 45 års åldern.

Jag var då ungefär 25 år gammal och behövde glasögon!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum