Medicinrädd

Mer
8 år 6 månader sedan #780806 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Medicinrädd
Det är bara 4 % som får allvarliga biverkningar av antipsykotika. Rökning, brist på motion och missbruk är de vanligaste orsakerna till förtida död. Det som är farligt är bukfetma. Midjemått över 80 cm hos kvinnor och 94 cm hos män ökar risken för diabetes.
Mer
8 år 6 månader sedan #780810 av Twix
Svar från Twix i ämnet Medicinrädd
Funderar ändå på om hur jag ska sluta med medicinen.Just nu bestämmer jag inte själv.
Håller hälsan igång med promenader,nån timme eller två varje dag. Nån har sagt att man får cancer av abilify så är rädd för det.
Mer
8 år 6 månader sedan #780812 av Geta
Svar från Geta i ämnet Medicinrädd
Har aldrig hört att man får cancer av abilify. Här på Viska verkar ingen
ha fått det.
Mer
8 år 6 månader sedan #780985 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Medicinrädd
Hade Abilify gett cancer, så hade medicinen varit förbjuden. Om man får psykoser så ökar dödligheten 4-5 gånger. De med psykossjukdom, som inte använder antipsykotika har högre dödlighet.
Mer
8 år 6 månader sedan #780996 av Eos
Svar från Eos i ämnet Medicinrädd
Jag tycker du ska prata med din läkare om din oro. Det är viktigt i din vård att även oron (som jag tror kan vara en del i sjukdomen) tas på allvar, så du inte slutar med medicinerna.
Jag själv har abilify som jag tycker är mycket bra just för att den inte ger mig några biverkningar. Jag har haft den i hög dos i flera år. Och det har gått väldigt bra.

Jag tänker också mycket på biverkningar så du är inte annorlunda där. Hur höga doser har du av medicinerna?
Mer
8 år 6 månader sedan #781131 av Twix
Svar från Twix i ämnet Medicinrädd
Det är synd bara att inte läkarna tar min oro på allvar.Har bett att få byta ut abilifysprutan mot
tabletter så att jag kan avbryta snabbare om jag får nåt fel på mig.Läkaren vill inte gå med på detta.Men jag ska ta upp det igen.