förlorad effekt

Mer
18 år 1 månad sedan #36121 av Anki
Svar från Anki i ämnet förlorad effekt
Hej vnv,

Hur har du haft det under veckan?
Mer
18 år 1 månad sedan #36122 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet förlorad effekt
vnv! Om det är så, så funkar ju medicinen som den ska, om du mår bra utan biverkningar!

Det du får se upp med är, att psykoser tenderar smyga sig på en.
Det går ibland inte att undvika recidiv på grund av lite för lite dos på medicinen.

Han som från början satte in Trilafon på mig sade;

"Det är bättre att du har kvar lite symtom på din sjukdom och fungerar med ditt intellekt kvar. Vi kan droga ned dig så du går som en Zombie men detta är inte önskvärt"

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 1 månad sedan #36128 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet förlorad effekt
För schizofreni är det så att 90 % av de nyinsjuknade får effekt av antipsykotika, men efter ett par år har siffran sjunkit till 70 % dvs 20 % har förlorat läkemedelseffekten. Återfall i psykos kan vara en sådan sak som gör att effekten av antipssykotika förloras. På mig själv har jag märkt att ibland kan jag tillfälligt försämras och ibland då höjer jag tillfälligt dosen tills jag blivit bättre igen.

Antipsykotika ger inget 100 % skydd mot återfall i psykos utan det reducerar risken för återfall i psykos med 80 % tror jag att det var. Antipsykotika reducerar alltså psykossymptom samt ger ett förebyggande skydd mot psykos. Man kan vara utan symptom när man tar antipsykotika, men om man slutar medicineringen brukar 90 % får återfall i psykos till slut.