Zyprexa och Benzo

Mer
8 år 2 månader sedan #808140 av Simon
Zyprexa och Benzo skapades av Simon
Stod någonstans att denna combination skall undvikas. Ändå kombineras väl dessa ganska mycket vid inläggningar?
Mer
8 år 2 månader sedan #808189 av cecilia76
Svar från cecilia76 i ämnet Zyprexa och Benzo
Lyssnade intresserat på stan idag. Ung pojkflicka ville köpa benso av ökänd knarkare?!
Mer
8 år 2 månader sedan #808191 av cecilia76
Svar från cecilia76 i ämnet Zyprexa och Benzo
Han skakade på skallen och hon bad enträget om det hon ville köpa. :skifta
Mer
8 år 2 månader sedan #808192 av Richard
Svar från Richard i ämnet Zyprexa och Benzo
Jo, det funkar... Zyprexa verkar dock inte ett dugg på mig, men jag hade benzo samtidigt. Minns den kombinationen... När jag höll på att ställas in på neuroleptika. Hade 15 mg Zyprexa, 4 mg Xanor Depot samt 2 mg Iktorivil.

EDIT: Jag har aldrig hört om att det skulle vara farligt att kombinera detta. Men nått kanske ligger i att Zyprexa är en -dibensodiazepin eller nått sånt. Men det kanske ligger på molekylär nivå?
Mer
8 år 2 månader sedan #808250 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zyprexa och Benzo
Det är Clozapine/Leponex som är riskfyllt att kombinera med benso och särskilt i början. Kan ge cirkulationskollaps i värsta fall. Det finns undersökningar som tyder på att har man schizofreni och tar benso varje dag så kan dödligheten öka upp till 70 %. Zyprexa, Seroquel och Clozapine liknar kemiskt benso och Zyprexa påstås ha liten GABA eller bensoeffekt. Zyprexa tros också ha opiateffekt och kan lindra smärta.
Mer
8 år 2 månader sedan #808262 av Simon
Svar från Simon i ämnet Zyprexa och Benzo
Om Zyprexa har benso effect varför blir man inte beroende av den? Minns att när jag satt ut Zyprexan att jag fick tyngre att andas, när jag efter övervägande tog Zyprexan kände jag med ens hur andningen lättade och jag konstaterade med det samma att detta var ångest. Då slog jag på medicineringen igen och kunde ta mig igenom en eventuell prepsykos. Har zyprexan faktiskt såhär kraftig ångestdämpande egenskaper?