Känslolivet

  • Dont want to be Schizoid
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 veckor sedan #36675 av Dont want to be Schizoid
Känslolivet skapades av Dont want to be Schizoid
Jag har fått diagnosen schizoid personlighetsstörning som jag förstått är en mildare form av schizofreni. Tänkte bara kolla hur har det gått för er som är schizofrena och äter medicin? har ni lyckats få erat känsloliv tillbaka? kommer lusten att umgås med folk tillbaka när man äter medicin?

Tack på förhand för svar
Mer
18 år 4 veckor sedan #36676 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Känslolivet
Tycker du skall pröva Abilify, om du skall ha någon medicin. Visserligen fungerade den inte på mig. Detta för att jag redan stod på en väl fungerande medicin som kroppen vant sig vid.

Abilify gör att när du medicinerar så slipper du i hög grad känslömässig avtrubbning, det var vad jag kände när jag tog Abilify.

Kan nog med fog säga att Abilify torde vara enda Neuroleptika som har den funktionen, alla andra är känslomässigt avtrubbande.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 4 veckor sedan #36687 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Känslolivet
Schizoid personlighetsstörning är inte så allvarlig diagnos om man jämför med schizofreni. Vid schizoid så har man svårt med umgänge. Man vill oftast gå för sig själv och visar inte mycket känslor eller engagemang. Intresset för sex är svagt.

Känslolivet kan bli avstängt om man har höga doser på sin/sina mediciner. Så det gäller att hitta minsta effektivaste dos.
  • Dont want to be schizoid
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 veckor sedan #36689 av Dont want to be schizoid
Svar från Dont want to be schizoid i ämnet Känslolivet
Jo man är väl lyckligt lottad som slapp få schizofreni, måste vara hemskt.
Men att va Schizoid är ingen höjdare det heller. Det är inte ensamheten som jag lider av, den står jag ut med, men att inte ha något känsloliv och inte kunna känna glädje av varken relationer eller intressen det är hemskt.
Mer
18 år 3 veckor sedan #36693 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Känslolivet
Undrar om inte terapi skulle hjälpa för att hitta känslorna, för de måste finnas där någonstans. Försök samtidigt att acceptera dig själv sådan som du är.

ta hand om dig

/Sofie
Mer
18 år 3 veckor sedan #36694 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Känslolivet
Det verkar som om sjukdomar slår olika. Jag har paranoid shizofreni som diagnos. Men jag har inget problem med känslolivet. Möjligen kan jag vara lite av en ensamvarg ibland, speciellt då jag mår sämre. Men annars fungerar jag som vem som helst, har inga symptom alls just nu....man får vara tacksam.