Känslolivet

Mer
18 år 4 veckor sedan #36703 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Känslolivet
Schizoid personlighetsstörning är inte schizofreni utan en personlighetsstörning, som gör att man föredrar att vara ensam. Schizoid behandlas inte med antipsykotika och jag har inte läst att den kan gå över i schizofreni. Schizotyp personlighetsstörning kan gå över i schizofreni däremot.
  • Dont want to be a Schizoi
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 veckor sedan #36708 av Dont want to be a Schizoi
Svar från Dont want to be a Schizoi i ämnet Känslolivet
Där jag bor, (Gällivare) så behandlas schizoida med nyare neuroleptika som risperdal t.ex och det har hjälpt vissa att få tillbaka en del av sitt gamla känsloliv, men inte alla förstås.
Mer
18 år 4 veckor sedan #36709 av flisan
Svar från flisan i ämnet Känslolivet
Hejsan

Det låter som att du kanske är deprimerad. Då försvinner ju mycket av glädjen till livet.
Du kanske behöver hjälp med det. Annars att vara en ensamvarg är väl inget som behöver betyda att man lider av det...kanske?...

Själv undrar jag fortfarande vad som är "fel" på mig. Jag vet inte riktigt vad jag har för diagnos och ärligt talat så skiter jag ganska mycket i det. Känns inte som att det skulle hjälpa mig att få någon etikett på mitt onda i själen.

Mitt mående går upp och ned. Ibland mår jag piss och funderar på om det är värt att alls leva. Men de flesta dagar är jag mest koncentrerad på vad jag ska göra, vem jag ska träffa osv. Alltså lite mer världsliga saker.

Jag jobbar som volontär på Röda Korset och jag håller på att försöka bli klar med en hemtenta i filosofi som jag kommer ta jättelång tid på mig med. Annars går jag på ett sorts rehabiliteringsprogram på en dagavdelning i staden där jag bor.

Jag motionerar skapligt regelbundet och det känns skönt.

Så, det var en liten rapport från mig.
Mer
18 år 4 veckor sedan #36751 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Känslolivet
Det finns olika skäl till ensamhetsskap. Att dra sig undan människor, att isolera sig, eller för att man helt enkelt trivs bäst själv?
Om det finns en rädsla för att umgås med människor är det bästa sättet att undgå den rädslan just att utsätta sig för rädslan att umgås. Träna!
Själv är jag ganska blyg och tillbakadragen bland folk, fick ett bra råd en gång, - ställ frågor, utöka din nyfikenhet. Tror också att jag själv är rädd för att avbryta och får därför aldrig chansen att flika in. Om någon inte hör det du säger måste du dessutom säga om, det tycker jag är jobbigt, för då måste jag höja rösten. Men som sagt, bästa boten på den ensamhet som inte är självvald, det är just det - gemenskap, delaktighet, samhörighet med andra människor på något sätt.

/Sofie
  • Dont want to be schizoid
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 dagar sedan #38457 av Dont want to be schizoid
Svar från Dont want to be schizoid i ämnet Känslolivet
Ska få prova på Abilify snart, jag har bara hört bra vitsord om den så jag har höga förväntningar. Den måste ju nästan fungera eftersom den är så dyr, en årsförbrukning går ju på över 20000:-, motsvarande för haldol är ju 800:-.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 dagar sedan #38458 av
Svar från i ämnet Känslolivet
Haldol i högre doser ger mycket biverkningar.