Zyprexa och alkohol

Mer
19 år 9 månader sedan #2664 av Vargen
Hej. Jag läste på pappret som kom med zyprexapaketet att man inte ska dricka alkohol med zyprexa eftersom det kan orsaka dåsighet. Jag har i alla fall druckit förra helgen flera groggar men märkte ingenting. Kan jag dricka så jag blir helt berusad utan att det kan vara farligt?
Mer
19 år 9 månader sedan #2671 av Johan
Svar från Johan i ämnet Zyprexa och alkohol
Jag har haft Zyprexa i två år och dricker ibland utan att märka några biverkningar. Ibland får jag vissa psykossymptom dagen efter så det är möjligt att medicinens effekt blir lägre med alkohol.
Mer
19 år 9 månader sedan #2674 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Zyprexa och alkohol
Jag tror inte på att blanda alkohol med sina mediciner. Man ska dricka med måtta isåfall, även om inte heller jag håller mig till det. Jag drack engång väldigt mycket tillsammans med att jag tagit zeldox innan och jag blev dåsig, verkligen berusad och tillochmed lite aggressiv mot familjen som ville att jag skulle sluta dricka. (det här var när vi va på båten). Det kändes som att jag tagit rohypnol eller något för att jag hade kombinerat.
Drick med måtta, det gör jag iallafall nu.
Mer
19 år 9 månader sedan #2680 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zyprexa och alkohol
Det som verkligen är farligt med alkohol är risken att utveckla ett alkoholberoende. Missbruksrisken är kraftigt förhöjd vid schizofreni säkert p.g.a olika saker som arbetslöshet, ensamhet, depression, ekonomiska problem osv. Det farliga med alkoholmissbruket är att det ökar återfallsrisken i psykos 3-4 gånger. Det gör att den skyddande effekt mot återfall i psykos som antipsykotika har helt försvinner.

Admin
  • bertram
  • Besökare
  • Besökare
19 år 9 månader sedan #2681 av bertram
Svar från bertram i ämnet Zyprexa och alkohol
tror jag börjar bli beroende av alkohol eller något annat, har väldigt ofta abstinensbesvär men jag vet sällan från vad, benzo, alkohol, nikotin, koffein... testar att ta en sobril, nehä hjälpte inte, ett par öl då? nehä... några cigg? tillslut kanske nåt hjälper och sen sitter jag helt slö och känner mig drogad resten av dagen... men jag dricker bara 2-3 sexpack folköl i veckan vilket ska vara mindre en genomsnittet för unga män...
Mer
19 år 9 månader sedan #2688 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet Zyprexa och alkohol
jag hörde någonstans att alkoholen slår 8 gånger mer om man äter nerouleptika...kan det stämma?