Zyprexa och alkohol

Mer
19 år 9 månader sedan #2693 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zyprexa och alkohol
Ophelia,

Jag har svårt att tro det. Förr fick ofta alkoholmissbrukare antipsykotika, som lugnande medel eftersom det inte är beroendeskapande. Jag tror inte de skulle ha fått det om alkoholeffekten ökade.

Idag är det i princip förbud att använda antipsykotika till missbrukare eftersom antipsykotika är reserverat främst för schizofreni. Det är där effekten är bevisad och fördelarna överväger nackdelarna. Men om det kommer nya antipsykotika som inte har allvarliga extrapyramidala biverkningar kan andra grupper komma att få dem igen. Redan nu börjar man att diskutera användning av atypiska antipsykotika vid depression och ångest.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #2713 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet Zyprexa och alkohol
så man använder alltså typ seroquel mot ångest?
Mer
19 år 9 månader sedan #2732 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zyprexa och alkohol
Nej, Seroquel används inte mot ångest, men det anses att de nya atypiska antipsykotika, som Seroquel tillhör har effekt mot ångest och depression. Anledningen till denna effekt är att de blockerar serotoninreceptorerna (5-HT2).

Nya antipsykotika är väldigt dyra, så jag tvivlar att de får någon stor användning vid ångest och depression. Situationen kan bli annorlunda när patenten går ut och preparaten blir billigare. Det har skrivits en del om detta här:
www.currentpsychiatry.com/supp_0903.asp

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #2742 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet Zyprexa och alkohol
..men jag äter seroquel och jag har jätte mycket ångest ändå?!
Mer
19 år 9 månader sedan #2750 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zyprexa och alkohol
Du skulle nog kanske haft mer ångest utan Seroquel gissar jag. Men läkemedel brukar aldrig verka till 100 % hos alla. Det finns alltid en liten grupp som får ingen effekt alls (10-20 %) och sedan en grupp som får bara delvis effekt. Det finns dock andra läkemedel samt också psykologiska behandlingsmetoder mot ångest.

Jag tycker att Risperdal har minskat min ångest.

Admin