ECT

Mer
8 år 1 vecka sedan #822387 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ECT
ECT ges ibland vid schizofreni, som tillägg till antipsykotika, när den ger dålig effekt. Men knappt någon här har fått detta. Ofta är det svåra depressioner som ECT används mot här eftersom effekten är snabb. Vid katatoni kan också ECT användas, även om man också kan använda benso. Vid depressioner kan Anafranil dropp vara alternativ till ECT.
Mer
8 år 1 vecka sedan #822416 av Richard
Svar från Richard i ämnet ECT
Just det, kan tillägga att jag fick ECT endast för depression. Jag hade en del andra mediciner under tiden, t.ex. Haldol o Theralen. Iktorivil hade jag också, men det blev lite knepigt eftersom denna inte bör ätas vid ECT-behandling. Det är inte själva el-chocken som ger den antidepressiva effekten, utan det krampanfall man får av strömmen. O Iktorivil är väldigt kramplösande, så varannan dag fick jag inte Iktorivil, men kunde ta en Stilnoct till kvällen.

Sen ger de ju något kramplösande ändå vid ECT, tror det heter succinylkolin (Celocurin) eller nått sånt, men det verkar på ett annat sätt, så att det inte påverkar den antidepressiva effekten.
Mer
8 år 1 vecka sedan #822623 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ECT
Jag lyssnade en gång till en psykiater, som jobbat i uland. De gav elchocker utan kramplösande, så det blev rejäla kramper. De anhöriga var med och tittade på och de var jätteimponerade för de tolkade kramperna, som att de var de onda andarna som lämnade kroppen. En mycket kraftfull och bra behandling för dem alltså.
Mer
8 år 1 vecka sedan #822634 av Richard
Svar från Richard i ämnet ECT
Jo, jag har läst att folk har brutit ryggen vid ECT utan kramplösande.
Mer
8 år 1 vecka sedan #822774 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ECT
Det verkar som i USA kommer ECT bara få användas mot depression och bipolär, där antidepressiva inte har effekt för ett sådant förslag befinner sig under behandling. Om schizofreni skall godkännas måste apparattillverkarna göra undersökningar, som bevisar effekt och inga skadliga effekter. Om behandlingen inte är godkänd får inte försäkringsbolagen ge ersättning utan an får betala ECT:n själv ur egen kassa.
Mer
8 år 1 vecka sedan #822795 av björk
Svar från björk i ämnet ECT
Kroppen har en egen ECT ett tips... Den kommer systematiskt sporadiskt
att det ofrivilligt rycker till som el i kroppen. Men om det är allvarligt är inte det optimalt
får får man lägga in tyngre don