För mkt medicinering!

Mer
19 år 9 månader sedan #2818 av Moonlight
Jag har ett problem. Jag bantar, men samtidigt har jag 60 mg zeldox varje dag, två piller Oxytetral mot akne, Zoloft 100 mg per dag. Problemet är att jag bantar och är nu orolig att magslemhinnan blir irriterad av alla dessa mediciner, jag vill ju inte sluta med dom, eller snarare måste TA dom för att inte bli sjuk igen.

Jag tror nu att jag fått magsår, eller magkatarr och ska idag SLUTA RÖKA, för jag har alltid varit rädd för sjukdomar, men rökning har jag tillåtit och det är ju värst. Jag undrar, måste man verkligen äta tillsammans med zeldox, tycker det är jobbigt, för jag glömmer alltid och så. Snart ska jag börja med Roaccutan också. Men det har jag hört att man kan få psykos av så det låter inte lockande kan jag säga.

Det är så svårt att få tid hos en läkare, man måste alltid vänta tills de kommer hem från semestern eller så ger dom tips på receptfritt medicin mot magkatarr, när jag egentligen kanske har MAGCANCER. Hur vet dom att jag inte har det???

Iallafall, slutar röka idag och får se om magen blir bättre. Wish me good luck : )
  • Snuttan
  • Besökare
  • Besökare
19 år 9 månader sedan #2826 av Snuttan
Svar från Snuttan i ämnet För mkt medicinering!
Hej!
Jag äter zeldox 40 mg gånger 2 och jag tar dom tillsammans med mat när jag kommer i håg det.( ska man nog alltid göra men..)
Har ätit massor med olika sorters mediciner och gick upp typ 40 kg i vikt men har nu gått ner 35 kg. Om man ska banta så ska man ju äta regelbundet och framförallt frukost och då kan du ju ta din medicin.
Det är ju strongt av dig att sluta röka.
Hade oxå problem med magen när jag var överviktig. Halsbränna jämt och det berodde på allt skit jag stoppade i mig och det att jag var tjock.
Lycka till med allt
Mvh Snuttan
Mer
19 år 9 månader sedan #2828 av Jakob
Svar från Jakob i ämnet För mkt medicinering!
Din medicinering känns väldigt lik min på många sätt. Äter Risperdal mot psykos, Roaccutan mot akne och Zoloft för stämmningsläget. Sen tar jag sömntabletter ibland också. Känns verkligen som att man lever på medicin.
Mer
19 år 9 månader sedan #2832 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet För mkt medicinering!
Hej!

Oxytetral kan ge illamående, kräkningar och diarre som biverkan. Oxytetral skall tas på tom mage för att mjölkprodukter kan minska upptaget av Oxytetral i kroppen. Kanske är det Oxytetral, som ger dina magbesvär?

Om du bantar så borde du ändå äta något tycker jag. I så fall kan du ju ta Zeldoxen tillsammans med mat även om portionen är mindre än normalt. Tillsammans med mat räknas om man tar läkemedlet 1 timme före eller 2 timmar efter måltid dvs tar man maten kl 8, så kan man ta medicinen mellan kl 7-10.

Jag tycker att om du tar Zeldoxen helt på tom mage bör du rådgöra med din läkare om du tillfälligt skall höja dosen, som kompensation.

Jag tvivlar att Roaccutane kan öka risken för psykos för dig, eftersom du tar Zeldox, som skydd mot psykos. T.ex. många antidepressiva har psykos som biverkan, men ändå så rekommenderas de vid schizofreni och anses vara en säker kombination.

Admin