Lithium

Mer
7 år 7 månader sedan #865665 av Janis
Svar från Janis i ämnet Lithium
Ja. Nu när jag fick trilafon och lithionit var alla glada över min förvandling. Särskilt positiva är de när jag tar både lithionit och neuroleptika. Jag själv tycker det är ganska tråkigt, men det är kul att man kan se en sån tydlig skillnad.
Mer
7 år 7 månader sedan #865673 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Lithium
Jag har slutat måla sedan jag fick litium. Å andra sidan är inte mina armar så randiga längre
Mer
7 år 7 månader sedan #865679 av memphis
Svar från memphis i ämnet Lithium
Jag var rädd att all min kreativitet skulle försvinna med lithium men det har inte hänt. Den verkar bero på andra saker. Men det anti-psykotiska tar bort lite utav det, dikt-skriveri o sånt. Men jag har haft kreativitet trots mediciner så jag tror att det "bor" någon annanstans.
Mer
7 år 7 månader sedan #865928 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Lithium
Litium förebygger manier främst, men i mindre grad depressioner. Ibland ges litium mot aggressivitet. Förr var nog litium vanligare vid schizofreni än vad det är idag. Litium verkar ha en nervskyddande effekt och bipolära som får litium får mindre risk för demens. Men även nyare antipsykotika verkar ha nervskyddande effekt. Antipsykotika har också effekt mot mani och den effekten är snabb till skillnad från litium, som tar månader. Om någon får mani för första gången så får de antipsykotika och sedan litium för att förebygga fler manier.