Zyprexa

  • Björn
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 9 månader sedan #2842 av Björn
Zyprexa skapades av Björn
Jag undrar om man kan vänja sig vid en viss dosering.

Låt mig förklara: om man ätit en dos av 2.5 mg Zyprexa i fem år, och man känner att medicinen visserligen gör verkan, men att den inte är tillräcklig.

Jag hade mest besvär i början, och biverkningarna var främst viktuppgång, muntorrhet, förstoppning och försämrade ASAT och ALAT-värden.

Finns det en teoretisk möjlighet att kroppen vänjer sig vid den dosering av medicinen, i det här fallet Zyprexa, som man tar?

Är 2.5 mg en stor dos?

Tacksam för svar.
Mer
19 år 9 månader sedan #2845 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Zyprexa
Hej. 2,5mg zyprexa är nog ingen stor dos. Tar själv 10mg, och läkaren sa till mig att det var en låg dos.
Mer
19 år 9 månader sedan #2846 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zyprexa
Hej!

Jag har aldrig läst att man skulle vänja sig vid antipsykotika eller att det skulle finnas en toleransutveckling. Som ensam-vargen säger så är 2,5 mg Zyprexa en låg dos och särskilt om man röker. Icke-rökare kan ha lägre än normaldos.
Du kan ju diskutera med läkaren om du kan få höja dosen. Nackdelen med att höja dosen är att risken för biverkningar ökar.

Det verkar också vara så att personerna med schizofreni kan delas upp i två grupper. En stor grupp som får effekt av lägsta effektiva dos av antipsykotika. Sedan finns en grupp som får bättre effekt av en högre dos än lägsta dosen.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #2847 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet Zyprexa
men, Admin, vad har rökning med medicindosen att göra
Mer
19 år 9 månader sedan #2848 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zyprexa
Rökare har en effektivare nedbrytning av Zyprexa i levern, därför kräver de högre doser än icke-rökare. Kvinnor och äldre kan också klara sig med lägre doser av Zyprexa än män.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #2849 av Räven
Svar från Räven i ämnet Zyprexa
tar 7,5mg zyprexa om dagen men känns som om 10mg vore mer lagom....röker dessutom som en skorsten


MVH Räven