Neuroleptika inta alltid nödvändigt !

Mer
18 år 1 vecka sedan #38993 av micke sd
Jag har klistrat in detta inlägg från ett svar som jag gav på ett annat inlägg tidigare därför att jag tycker det är viktigt att känna till så att personer som blir psykotiska ej medicineras i onödan och jag tror att de är fler som läser det om det ej står som enbart svar utan som ett separat inlägg.

Här kommer det kopierade inlägget ;

Läkarvetenskapen rekommenderar numera att det är mycket vikrtigt att neuroleptika inte sätts in under de 2 första veckorna vid ett psykotiskt skov om de är första gången patienten drabbas av en psykos pga. att de allra flesta psykoser går över av sig själv inom ca 2 veckor vilket innebär att patienten blir frisk från psykosen och ej behöver medicineras med neuroleptika alls.

Men tyvärr så följer många läkare ej den rekommendationen utan sätter ofta in neuroleptika direkt. Vilket är förkastligt i de allra flesta fall pga. att det ofta medför att patienter får gå på neuroleptika många år, i många fall resten av sitt liv, ofta med biverkningar som kan vara jobbiga och plågsamma pga. att många läkare är inkompetenta till att bedöma när en person behöver neuroleptika eller inte och kör på med medicinering "för säkerhets skull ".

/micke sd
Mer
18 år 1 vecka sedan #38996 av Aspergergirl
Jag läste om dessa rekomendationer så sent som igår. För er som vill ha källan så finns den här:

www.norrastockholmspsykiatri.nu/ ... Psykos.pdf

/A
Mer
18 år 1 vecka sedan #39006 av Nissegossen
Jag har haft Schizofreni i 32 år nu. Jag har skrivit om det förut, det att jag tror att om jag inte fått Neuroleptika med en gång utan fått samtalsterapi direkt. Så hade jag i dagens läge inte haft varken sjukdom eller mediciner.

Det hade helt enkelt gått att tala med mig. Nu fick jag medicin med det första och kroppen tog den till sig och snart blev kroppen beroende av den och numera kan jag inte vara utan den, utan att gå in i en psykos.

Jag tror inte heller att man skall ge upp med en gång, utan att man faktiskt skall ha is i magen och avvakta innan man sätter in medicin.

Människan som kommer in på psyket vid en första psykos är väldigt påverkbar i alla möjliga riktningar, det gäller bara att leda personen rätt på vägen när den frågar efter vägen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 vecka sedan #39008 av
Hur kan man då ställa diagnozen schitzofreni om man får mediciner direkt som gör att sumtomen klingar av ?

Jag hade mina symtom mycket länge innan medicin sattes in. Innan dess var det antidepressiva jag fick.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 vecka sedan #39012 av
PSR,

Har du fått diagnosen schizofreni ?
Mer
18 år 1 vecka sedan #39023 av Admin1

Gäst skrev: Hur kan man då ställa diagnozen schitzofreni om man får mediciner direkt som gör att sumtomen klingar av ?


Om det händer inom 6 månader från det att man insjuknade, så brukar man sluta med antipsykotika för att se om psykossymptomen återvänder. Man gör det för att man inte skall medicinera i onödan. Om psykossymptomen återvänder får man antipsykotika igen.