seroquel halveringstid

  • tordan
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #39034 av tordan
seroquel halveringstid skapades av tordan
Egentligen borde denna fråga ställas till läkare, men någon här kanske har kunskapen. Seroquel har enligt fass en halveringstid på bara 7 timmar vilket är extremt kort för att vara neuroleptika(?). Ändå räcker det med att ta den två ggr per dag?! morgon, kväll 12 timmars mellanrum. Efter tolv timmar är ju minder än en tredjedel av medicinen kvar i kroppen och effekten borde egentligen klingat av ordentligt. Risperdal är det enda jag själv tagit och kan jämföra med där är ju halveringstiden 24h och den tas en gång dagligen. När jag hade risperdal märkte jag aldrig av någon enskild dos(märkte knappt av medicinen överhuvudtaget), Nu har jag haft seroquel över ett halvår och blir fortfarande väldigt trött och yr efter varje dos.. dock rätt skönt då trötthet är bättre än ständig ångest... vill egentlitgen bara sova bort ifrån eländet, men tröttheten vara bara ett par timmar sen kommer ångesten igen.
Mer
17 år 11 månader sedan #39077 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet seroquel halveringstid
Halveringstiden räknas i blodet, men det är inte där utan i hjärnan som Seroquelen utövar sin effekt. Det finns studier på Zyprexa och Risperdal som tyder på att halveringstiden i hjärnan är minst 3 gånger längre än i blodet.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... er-saellan

Seroquel kommer snart i depåtabletter, som kan doseras en gång dagligen. Det är inte omöjligt att du med dem kanske slipper de tillfälliga biverkningar, som du får av varje Seroqueldos.