Tandvårdskostnader

Mer
17 år 11 månader sedan #39435 av killergirl
Hej....Någon som vet om man kan få hjälp med tandvårdskostnader när man går på en massa mediciner som jag gör typ..Abilify...Zeldox..Zprexa..samt Cipeamil...Får man ju svår muntorrhet...Och detta har medfört sämre tandhälsa hos mig...Jag försöker med borstning minst två ggr.dagligen munskälj och flour tuggummi..Har nu senast tappat en liten bit tand...Vill oxå säga att jag är livrädd för tandläkare...Samt att jag tycker jag inte har råd..Vet ni om man kan få någon form av hjälp av försäkringskassan elle liknande..Kram Lena
Mer
17 år 11 månader sedan #39443 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tandvårdskostnader
Det går troligen för dig att få billigare tandvård om du pratar med din psykiatrer eller ansvarig sjuksköterska. De kan ge dig ett s.k. grönt kort, som gör att ett besök hos tandläkaren kostar som ett vanligt läkarbesök och dessutom räknas det in i högkostnadsskyddet. Om man har frikort för vård så kan tandvården alltså bli helt gratis.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... e-tandvard
Mer
17 år 11 månader sedan #39444 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tandvårdskostnader
Hej Killergirl! Gå till din läkare och prata med honom! Detta för att som du äter mediciner är du troligtvis berättigad till ett grönt kort.

Dvs han skickar in ett intyg på att du får de mediciner du får, och gör en ansökan om grönt kort, du skall säga till honom att du behöver det!

Får du grönt kort så går det på högkostnadskortet på läkarbesök och du behöver inte betala mer än 900 kr per år. Till det att du är uppe i summan betalar du 120 kr per gång. Då får du bastandvård, så du klarar tänderna! Skulle du behöva protes för att kunna tugga så ingår detta!

Lycka till ! Önskar dig en bra dag! Nisse.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 11 månader sedan #39452 av killergirl
Svar från killergirl i ämnet Tandvårdskostnader
Tackar för svaren :lol:
  • lotta
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #40254 av lotta
Svar från lotta i ämnet Tandvårdskostnader
Jag fick hjälp av soc till hälften av min tandläkarkostnad (14.000) Jag är självförsörjande men efter ett beslut av soc oberoende tandläkare så fick jag ändå hjälp. Intyg från läkare kan säkert också vara en fördel