Alla som tar Abilify, vad äter ni en vanlig dag?

Mer
7 år 2 månader sedan #908310 av krokus
Tar 30mg Abilify dagligen. Kan både gå upp och ner i vikt på Abilify. Som mest hade jag 26 i BMI och numera har jag 21,5 i BMI. För mig är Abilify viktneutral.

Visst, det är lättare att gå upp i vikt, än ner. Men så är det för många andra också, som inte tar antipsykotisk medicin.



Till frukost äter jag filmjölk med müsli, havregryn och russin. Till det dricker jag minst två glas juice och ibland äter jag en kiwi också.

Till mellanmål äter jag bananer, bröd eller äpple.

Till kvällsmat äter jag ofta fisk, helst lax eller tonfisk (på burk, i vatten). Annat som jag äter är kyckling, köttbullar, köttfärssås, korvstroganoff, pannkakor och blodpudding. När jag lagar kvällsmaten gör jag alltid två (eller fler) portioner, för att ta den andra portionen till lunch dagen efter.

Ett mattips är att byta ut vanlig ljus pasta mot fullkornspasta. Det är lite dyrare, men krävs inte samma stora mängd för att bli mätt. Jag gissar på att det samma med vitt ris VS. fullkornsris, men fullkornsris smakar papper = ingen höjdare!
Mer
7 år 2 månader sedan #908335 av notwoodstock
Jag har 5 mg Abilify (men fortfarande Perasin), och har ökat några kg i vikt sedan jag började..

Jag vet inte hur många Kalorier per dag det blir, men jag äter bara ett lagat mål, annars går jag upp i vikt. Jag har inte möjlighet att motionera just nu.
Mer
7 år 2 månader sedan #909219 av Admin1
Väldigt många här har använt Abilify och jag tror användningen ökar på grund av lågt pris.
Mer
7 år 2 månader sedan #910331 av notwoodstock
Jag är nöjd nu, men vet inte hur länge det håller.

Jag äter försiktigt, för att hålla vikten.
Mer
7 år 2 månader sedan #911762 av Pudel
Att Abilify ska vara viktneutral tror jag bara är skitsnack! Eller så är den "bättre" än andra antipsykotika, för att man inte går upp lika mycket. För jag har minsann gått upp i vikt av den.. visserligen bara några kilon, men ändå. Jag vill inte gå upp i vikt!! Jag har tidigare kunnat äta precis vad som helst och inte behövt motionera, men nu funkar det inte längre. Och jag som älskar socker.. och hatar att motionera :(
Mer
7 år 2 månader sedan #911860 av Pudel
Zeldox verkar funka även för bipolär sjukdom, så det är väl kanske ett alternativ för mig. Jag är ju varken schizofren eller psykotisk, men har humörsvängningar från helvetet. Gick upp i vikt på litium också :(

Edit: och Zyprexa verkar det ju som att man ska undvika som pesten om man vill hålla vikten...