seroquel

  • lotta
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #39830 av lotta
seroquel skapades av lotta
Tjoho !! Jag skall byta från zyprexa till seroquel.
Har ni erfarenhet av denna. Hur mycket tar ni ?? Hur många ggr om dagen och vilka positiva eller negativa erfarenheter har ni av denna medicin.

Tog det lång tid att få önskat resultat ?? Någon som haft god erfarenhet av zyprexa men bytt pga viktökning ,som i mitt fall. Kan man vänta sig att gå ner i vikt bara av att sluta med zyprexan??

Jag tycker det är jätte trist att byta ut zyprexan för den har verkligen fungerat jätte bra förövrigt. Skriv gärna och berätta Taack !!
Mer
17 år 11 månader sedan #39833 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet seroquel
jag har mycket positiva erfarenheter av att byta till seroquel. Jag hade ätit zyprexa och leponex innan, och hade gått upp mycket i vikt efter dem.
När jag bytte till seroquel gick jag ner kanske 30 kilo, men det var inte enbart pga kemikalierna i medicinen, jag blev också piggare av seroquelen och orkade börja göra saker. Var ute mer och rörde på mig, såg till att jag åt lite bättre och sånt. Men det var mycket lättare att göra med seroquel än med zyprexan, eftersom jag inte hade lika mycket sötsug, och inte var lika zonkad.
Har något minne av att jag blev väldigt torr i munnen i början av seroquelen, men jag hittade något receptfritt preparat på apoteket som hjälpte en hel del. Och muntorrheten försvann efter ett tag.
Rent psykosmässigt var det ingen skillnad, tyckte jag.

lycka till!
  • lotta
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #40124 av lotta
Svar från lotta i ämnet seroquel
Hur mycket tar du Tryskey?? Och hur många ggr om dagen

Började med seroqelen i går OCH hjäääääääälp vilken hjärtklappning jag fick. Trött och vinglig blev jag också hmmmmmmm.....skall det verkligen vara så ??
  • Olle
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #40128 av Olle
Svar från Olle i ämnet seroquel
Seroquel är den medicin som fungerat bäst för mig. Är nog det neuroleptika som generellt ger mest trötthet och kanske även är mest ångestdämpande. Har sett dom som blivit helt knockade och sovit i princip hela veckor i början av behandlingen. Konstigt hur man reagerar olika på mediciner, jag har inte gått upp i vikt av något annat neuroleptika, men detta fick mig att känna hunger igen och gå upp över 15 kg på ett par månader från 50 till 65. Samtidigt som jag sett andra bekanta som bytt till SQ gått ner endel i vikt. Dock om man har ett preparat som fungerar bra men man går upp för mycket i vikt av ska man akta sig för att byta. Nya studier talar för ett samband mellan viktuppgång och god effekt mot psykotiska symptom, viktuppgången kan så att säga ofta vara tecken på att medicinen fungerar som den ska och är potent just för dig. Bättre är att försöka komma åt övervikten på annat sätt.
Mer
17 år 11 månader sedan #40142 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet seroquel
Jag har Seroquell 600 mg och Abilify 10 mg. Jag har 200 mg på morgonen och 400mg på kvällen.
Den första veckan blev jag väldigt trött och yr, men det gick över sen. Hade en del muntorrhet också och halsbränna, men det blev bättre med flourtabletter och tuggtabletter mot halsbränna som finns receptfritt på apoteket.

Seroquelen gör mig lugnare och mildrar ångest bra också.

OBS man ska inte äta grapefrukt eller dricka sån juice när man äter Seroquel!
  • lotta
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #40164 av lotta
Svar från lotta i ämnet seroquel
Gick du upp i vikt ??