lithium, lamictal, risperdal consta

Mer
17 år 11 månader sedan #40366 av mikaeld
hej, jag är ny här.
jag tar dom tre medicinerna jag nämnde. jag känner mig likgiltig, omotiverad, och rastlös. jag funderar på att sluta dom men är lite rädd för att bli manisk igen. också jag vet inte om jag är riktigt psykotisk eller om jag behöver det alltså. känner mig orolig och misstänksam men det kan vara naturligt och bero på dåligt själv-förtroende. är det någon som får dom här medicinerna? finns det bättre mediciner än lithium? jag vet knappt vad jag ska skriva men mitt liv är väldigt monotont och jag känner inget är roligt. känner nån att dom har liknande situation eller har samma medicinering?
mikael
Mer
17 år 11 månader sedan #40368 av killergirl
Har...Zyprexa...Zeldox..och Abilify...känner mig som en käslolös zombie när jag ej har ångest...
Mer
17 år 11 månader sedan #40370 av Lithia
Du äter ganska mycket mediciner så om du är stabil så kanske en sänkning kan vara aktuell. Annars är Abilify aktiverande så det kanske går att byta Risperdalen mot den.

Man kan byta ut litium mot valproat eller Tegretol. De som jag känner som har ätit valproat säger att man lever som i en bubbla dvs man är dämpad. Litiumet beskrivs vara mycket bättre men jag har läst att man kan känna sig apatisk av det. Man måsta komma ihåg att litiumet är den medicin som har bäst dokumenderad effekt och man ska vara glad att man svarar på den.

Oavsett vad du gör så ska du aldrig sluta tvärt med dina mediciner. Har sett siffror på att 90% blir sjuka (tror det var inom en månad eller ett halvår) om man slutar med litium utan nedtrappning.
Mer
17 år 11 månader sedan #40427 av Admin1
Välkommen, mikaeld!

Vilken diagnos har du? Är det schizoaffektiv eller bipolär?
Mer
17 år 11 månader sedan #40442 av mikaeld
Svar från mikaeld i ämnet diagnos
mano-depressiv med psykos