ADHD-medicinen Strattera kan ha allvarliga biverkningar !

Mer
17 år 11 månader sedan #40501 av micke sd
En länk till sida om Strattera som är en medicin mot ADHD och som enl. en undersökning har visat sig ha allvarliga biverkningar.

www.2000taletsvetenskap.nu/nyheter/kmr3.htm

Lita aldrig på en bilhandlare, ett försäkringsbolag och en läkemedelstillverkare !
  • osso
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #40508 av osso
Alla psykiatriska åkommor ställs på subjektiva bedömningar.

Många som får diagnosen ADHD som vuxna tycker det är skönt då någon lyssnar på hur de haft det sedan de var barn, de får en föklaring på varför det varit som det varit.

Var kom artikeln ifrån?

Strattera är en föredetta antideppmedicin. ALLA mediciner har biverkningar. Till och med alvedon. Vill man läsa otäcka biverkningar kan man läsa på alvedon. Även antideppmediciner har biverkningar allihop.

Visst ska man väga för och nackdelar när det gäller medicin. Vad jag inte förstår är varför människor som har problematik med ADHD-symptom inte ska ha nån hjälp och varför det föraktas i vissa kretsar.

Tack för länken.
Mer
17 år 11 månader sedan #40510 av Admin1
För bara en kort tid sen var det mycket skriverier om just Skrattera och dens biverkningar.
Det var många unga som tog sina liv utav och fick självmordstankar av den medicinen.
  • lotta
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #40526 av lotta
Jag blev själv diagnostiserad med adhd våren 2005 . Många bitar föll på plats och medicinering sattes in.

Strattera har jag inte prövat men ritalina gav mig jobbiga biverkningar och som jag befarar kan vara jobbiga särskilt för ett barn som är beroende av andra i sin medicinering.

Jag har nu haft conserta i ett par månader och den fungerar mycket bra på koncentrationen, vakenheten och det impulsiva jag annars upplever som handikappande.

Man svarar olika på all medicinering detta gäller även oss med adhd.
Mer
17 år 11 månader sedan #41475 av Aspergergirl
Jag har också en ADHD-diagnos. Har fått prova Concerta men pga hallucinationer satte min läkare ut medicinen och förklarade att det är kontraindicerat att använda centralstimulantia när man har hallucinationer. Dels kan cs orsaka hallucinationer och har man redan hallucinationer kan de förvärras av cs. Jag har därför funderat på att be om Strattera eftersom det inte är cs, men man blir ju lite avskräckt av det man läser om preparatet. /A
Mer
17 år 11 månader sedan #41483 av Lithia
Lotta:
Skumt att Ritalin och Concerta gav så olika resultet. De innehåller nämligen exakt samma verksamma ämne: metylfenidat.

Aspergergirl:
Jag såg att du i en annan tråd hade skrivit att ECT:n hade tappat effekt snabbt. Det är väldigt normalt att det händer och det är svagheten hos den behandlingsmetoden. Normalt så brukar man påbörja samtida antidepressiva medicinering (eller precis när man har slutat med ECT beroende på preparat) för att medicinerna ska hjälpa en när effekten av ECT avtar. Jag tror att Strattera kan hjälpa dig en del. Alla mediciner har biverkningar och hade Strattera varit så extremt farligt så hade den endast funnits på licens.