Alternativ till Risperdal

  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #40761 av Exocet
Alternativ till Risperdal skapades av Exocet
Jag själv märker ingen skillnad mellan olika preparat inte ens mellan antipsykotiska eller antidepressiva på hur jag tänker över tid mer än att jag blir piggare på vissa och tröttare på vissa.
Men det jag märkt de gånger jag satt ut medicin är att jag får kraftig ångest.
Är det ett tecken på psykos?
Eller något annat?
Kan man inte då ersätta risperdalen med till exempel lite Stesolid eller något för att dämpa ångesten?
Mer
17 år 11 månader sedan #40770 av frost
Svar från frost i ämnet Alternativ till Risperdal
Jag har stark ångest även med dessa mediciner men det är ångest relaterade till att jag ska göra eller att något blir fel så fort jag ska göra något. Det är kopplat till min dåliga självkänsla jag fått.
Mer
17 år 11 månader sedan #40801 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Alternativ till Risperdal
Risperdal har nog en viss effekt mot ångest, men jag tror inte att bensodiazepiner kan ersätta Risperdal för de flesta. Risperdal har ju också effekt på vanföreställningar, hallucinationer och tankestörningar. Sådana symptom återkommer nog oftast om man slutar med Risperdal hos nästan alla.
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #41151 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Alternativ till Risperdal
Ok, men finns det någon bättre medicin än risperdal?
Jag vill ha en medicin som jag kan leva normalt på.
Mer
17 år 11 månader sedan #41184 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Alternativ till Risperdal
Alla antipsykotika har ungefär samma effekt, men effekten kan skilja från individ till individ, så man får oftast pröva sig fram till ett preparat som passar en vad gäller effekt och biverkningar. Ett preparat är dock klart effektivare än de andra och det är Leponex.

Risperdal ger inte så stor viktökning, men det höjer prolaktin hos många vilket kan ge sexuella biverkningar. Zyprexa och Seroquel har mindre effekt på prolaktinet än Risperdal så de kan vara ett alternativ kanske.
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #41190 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Alternativ till Risperdal
Finns det någon medicin då som man kan känna sig normal på?