Klara sig utan sömnmedicin?

Mer
17 år 11 månader sedan #40926 av Saari
I princip hela våren har jag sovit på mediciner. Jag har haft små uppehåll, kanske på en dag eller tre. Förut åt jag 5 eller 10mg Stilnoct men för det mesta har jag sovit på Lergigan som funkar bra för mig. Nu har jag Imovane att ta vid behov.

Men igår gick jag isäng utan att ha tagit Lergigan eller Imovane eller något annat. Jag brukar oftast somna på Lergigan bara och har försökt ta Imovane så lite som möjligt (eftersom det ändå inte riktigt funkar sömngivande för mig). När jag sover helt utan mediciner så kan jag inte somna, sover oroligt och vaknar tidigt. Jag är rädd för att min stackars hjärna har slutat kunna sova utan hjälp av Lergigan eller något bensobesläktat.

Kan det bli så att man bara inte kan sova bra utan att ha stöd av mediciner? Jag är rädd för att det har hänt mig.

Jag vet att Lergigan är "ofarligt" och det är jag glad över, för jag skulle klara mig utan bensobesläktade sömnmedel. Men det vore ändå skönt att kunna ha en bra sömn utan hjälp av medicin.
Mer
17 år 11 månader sedan #40948 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Klara sig utan sömnmedicin?
Det jag har läst är att sömnmedlen kan ibland förlora i effekt när man tar dem under längre tid. Ibland kan man också få utsättningssymptom när man slutar tvärt med sömnmedel så då kan det krävas att man långsamt trappar ner dosen under en tid. Men det borde knappast gälla Lergigan. Det bästa är egentligen att använda sömnmedel bara då och då. Själv använde jag Propavan i nästan 10 år innan jag upptäckte att jag plötsligt sov lika bra utan det.