Blir hjärnan återställd efter slutat med Abilify?

Mer
6 år 9 månader sedan #954350 av Gardenia
Fått tre injektioner med Abilify Maintena 400 mg pga akut psykos enligt läkaren. Själv känner jag mig frisk och mådde bättre och var gladare och piggare innan jag började med Abilify, nu har det gått sju veckor sedan den senaste sprutan. Haft hemska biverkningar och effekter av medicinen (huvudvärk, yrsel, trötthet, rastlöshet, depression, oro, magproblem, trög och seg tankeverksamhet) och vill inte fortsätta med Abilify, vill att den går ur kroppen.

Nu undrar jag, kommer min hjärna någonsin att bli återställd och normal igen efter att jag slutar med Abilify? Kvarstår några effekter och biverkningar av medicinen, trots att läkemedlet gått ur kroppen? Kan mina egna dopaminreceptorer ha tagit skada av medicinen, så att jag blir kroniskt deprimerad eller liknande?

Någon med erfarenhet eller som vet?
Mer
6 år 9 månader sedan #954355 av wasp
Hej! Välkommen till viska! Din fråga får andra svara på.
Mer
6 år 9 månader sedan #954356 av Gardenia
Tack! Är helt ny här. Väntar på svar...
Mer
6 år 9 månader sedan #954357 av Geta
Hej och välkommen!

Tror inte att du får några bestående men av att du fått injektioner med Abilify. Frågan är om du ska fortsätta att medicineras. I så fall kan du troligen få en lägre dos som ger mindre biverkningar. Akut sätts det nog in en hästdos.
Mer
6 år 9 månader sedan #954359 av Utomjordingen
När jag blev tvångsmedicinerad från första dagen våren 1990 så blev jag i samma veva kroniskt psykisk sjuk. Jag ser ibland så att det är medicinen som har gjort mig kroniskt psykisk sjuk. En gång med psykiatrin att göra - alltid sen med dom att göra = kroniskt psykisk sjuk.
Mer
6 år 9 månader sedan #954361 av Gardenia
Hej och tack Geta! Nej, jag vill inte fortsätta med medicinen alls, läkaren vill helst att jag ska fortsätta med tabletter 5 mg/dag. Hoppas inte att dopaminreceptorerna tagit skada av injektionerna som kan ge bestående men, känner idag allra mest av den senaste injektionen jag fick i slutet av maj, är fortfarande väldigt trött och känner mig låg, nedstämd och yr, helt personlighetsförändrad är jag, men det är bättre än för någon vecka sedan. Det värsta har varit hur trögt det går att tänka.